Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Izraelska okupacja Jerozolimy i polityka zmiany jej statusu prowadzą do demograficznych zmian, w wyniku których znacząco spada tam liczba chrześcijan i muzułmanów – dodał zwierzchnik Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego podczas konferencji w Kairze (17-18 stycznia). – Legitymizacja okupacji jest wbrew prawu międzynarodowemu.
Arabskie korzenie Al-Quds?
Przesłanie do obradujących wystosował papież Franciszek, apelując o powrót do rozmów między Żydami i Palestyńczykami: „Celem dialogu musi być pokojowe współistnienie dwóch państw w granicach wzajemnie uzgodnionych ze sobą i uznanych przez wspólnotę międzynarodową, z pełnym poszanowaniem szczególnej natury Jerozolimy, której znaczenie wykracza poza wszelkie kwestie terytorialne. Tylko specjalny status, także gwarantowany międzynarodowo, może zabezpieczyć jej tożsamość”.
Konferencja, zorganizowana w odpowiedzi na decyzję prezydenta USA Donalda Trumpa o przeniesieniu amerykańskiej ambasady z Tel Awiwu do Jerozolimy, odbyła się w murach Uniwersytetu Al-Azhar, najważniejszej szkoły wyższej islamu sunnickiego, do którego należy 90 proc. wyznawców tej religii. Media arabskie poinformowały, że w spotkaniu, na zaproszenie rektora, wielkiego szejka Ahmada al-Tayyeba, uczestniczyło ponad 300 muzułmanów i chrześcijan z 86 krajów.
Spośród duchownych do Al-Azhar przybyli m.in. koptyjski patriarcha Tawadros II, patriarcha maronicki kard. Bechara Rai, grecko-prawosławny metropolita Bejrutu Elias Audi, sekretarz generalny Światowej Rady Kościołów ks. Olav Fykse Tveit i wielki mufti Libanu szejk Abdel-Latif Derian. Watykan reprezentował nuncjusz apostolski w Egipcie abp Bruno Musarò. Przesłanie Franciszka po arabsku zaprezentował Yoannis Lahzi Gaid, ksiądz katolicki obrządku koptyjskiego z osobistego sekretariatu papieża.
Z polityków w obradach udział wzięli m.in. prezydent Egiptu Abdel Fattah al-Sisi, który patronował konferencji, sekretarz generalny Ligi Arabskiej Ahmad Abu al-Ghajt i prezydent Palestyny Mahmud Abbas. Wystąpienie tego ostatniego agencja Arutz Sheva-Israel National News zatytułowała: „Historia Jerozolimy według Abbasa”. Polityk ten uznał Al-Quds, jak po arabsku brzmi nazwa Świętego Miasta, za „odwieczną stolicę Palestyny”. Dodał, że prawo Palestyńczyków do niego opiera się na historii, bo pierwotni założyciele Jerozolimy – Kananejczycy – byli Arabami. W komentarzu do tych słów Arutz Sheva, przywołując opinię prof. Nissina Dana z Uniwersytetu Ariel na Zachodnim Brzegu, stwierdziła, że teza o arabskich korzeniach jest nie do utrzymania, „ponieważ Kananejczycy byli pogańskimi czcicielami bożków, którzy zniknęli na stulecia przed narodzinami islamu, a hordy arabskie opuściły Półwysep Arabski w VII wieku”.
Ahmad al-Tayyeb przypomniał, że „niesprawiedliwą decyzję prezydenta USA o przeprowadzce ambasady” odrzuciło 128 krajów. Izrael, nazywany przez szejka „syjonistycznym tworem”, „nie ma nic na usprawiedliwienie swojej uzurpacji tej ziemi”. Duchowny dodał, że „współcześnie syjonistyczni chrześcijanie, wspierający ów twór, opierają się wyłącznie na fałszywych religijnych interpretacjach, które są odrzucane przez duchownych i chrześcijańskich uczonych, żydowskich rabinów i mnichów”. Al-Tayyeb wyraził przekonanie, że Arabowie, muzułmanie, chrześcijanie i intelektualiści całego świata łączą się w sprawie konieczności oporu wobec „barbarzyńskiego zepsucia syjonizmu w XXI w.”.
Kwiat pośród miast
Pastor Olav Fykse Tveit stwierdził, że Jerozolima nie może być wyłączną własnością jednej religii ponad innymi czy jednej religii przeciwko innej. To miasto – podkreślił – „jest i musi pozostać miastem trzech religii i dwóch narodów. Jako ci, którzy wierzą we wszechmoc Boga, winniśmy razem zastanowić się, co to znaczy okazywać miłość Bożą w tym konflikcie, w który są zaangażowane i którym są dotknięte trzy religie monoteistyczne i ich wspólnoty”.
Tawadros II, zwierzchnik Koptyjskiego Kościoła Prawosławnego, powiedział: „Tym, co nas jednoczy, jest to święte miasto, kwiat pośród miast. Jerozolima to nie tylko miejsce pomników, ale także symbol spotkania z Bogiem. To święta kraina, gdzie niebo spotyka się z ziemią, na której Bóg powiedział więcej niż gdzie indziej. Jeśli Jerozolima reprezentuje historię dla Izraela, to jest tak również w przypadku chrześcijan i muzułmanów”.
Kard. Bechara Rai przypomniał, że Stolica Apostolska nigdy nie ingerowała w terytorialne spory między Palestyną i Izraelem, ale nie uznała izraelskiej aneksji Wschodniej Jerozolimy (1967 r.). Watykan poparł natomiast rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ z 20 sierpnia 1980 r., potępiającą dokonaną przez Izrael proklamację Jerozolimy jako jego „jednej i niepodzielnej” stolicy.
W maju 2017 r. Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła – zaproponowaną przez kraje arabskie – rezolucję nazywającą Izrael „państwem okupującym” Jerozolimę. ©
Korzystałem z: Arutz Sheva, AsiaNews, KAI, NNA, PAP, RV, „Vatican News”.