Sopocki superhabitat Elvina Flamingo

Dom jest na wzgórzu, z widokiem na morze. We wzgórzu wydrążone piwnice. W piwnicach: superorganizm.

02.05.2015

Czyta się kilka minut

Pełna kultura. Culture po angielsku i francusku oznacza również „hodowla”. Sieciowy system inkubatorów wygląda absolutnie fascynująco. Superhabitat. Instalacja. Światy równoległe.

Artysta Elvin Flamingo dokonuje rzeczy niemożliwych. Tworzy wspólnie z mrówkami, współ-tworzy, nie jest demiurgiem, jest współuczestnikiem permanentnego aktu kreacji. Sukces został okupiony czterema nieudanymi próbami, zakończonymi śmierciami królowych. Praca zaplanowana została na wiele lat: 2012–2034 – z farmerkami uprawiającymi grzyb; 2013–2022 – z tkaczkami na drzewie chlebowym. Końcowe daty w przybliżeniu, zależy, ile pożyje królowa. Tak czy owak – sztuka długiego trwania... Nie-ludzka kultura.

Ostatnio pojawiły się jeszcze gmachówki: Camponotus vagus i Camponotus herculeanus. Łacina brzmi pięknie: Oecophylla smaragdina, Atta sexdens oraz Camponotus. Mrówki farmerki to najbardziej wyspecjalizowany superorganizm na świecie. Rozgościły się w fantastycznych inkubatorach połączonych mrówczymi autostradami. Tworzą. Żmudnie. Dzień i noc. Wspólnie.

Mrówki żyją odśrodkowo. W przeciwieństwie do nas – egoistów. U mrówek inteligencja zbiorowiska wzrasta proporcjonalnie do wzrostu liczby tworzących je jednostek. Ech, pozazdrościć!

Sto milionów lat temu mrówki były osami. Kim my będziemy za sto milionów lat? Nawet wyobraźnia Elvina Flamingo tak daleko nie sięga. Zaraz zacznie się pakować – z mrówczą instalacją wyrusza na WRO Biennale. Widzę owady, mogę ich również posłuchać. Przy pomocy wymyślnych, superczułych mikrofonów artysta rejestruje live niesamowite dźwięki mrówek. Śmieją się z nas? Pełen podziwu, jeszcze raz patrzę na system inkubatorów, miliony celowo zmieniających rzeczywistość istnień wewnątrz, potężną poniemiecką piwnicę oraz człowieka z misją.

Nie jest myrmekologiem. Elvin Flamingo. Nowy, symbiotyczny gatunek artysty.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 19/2015