Pytania otwarte

Poniższy zestaw pytań ma umożliwić Kościołom partykularnym wzięcie aktywnego udziału w przygotowaniu Nadzwyczajnego Synodu, którego zadaniem jest głoszenie Ewangelii w kontekście wyzwań duszpasterskich, przed którymi staje współczesna rodzina.

05.11.2013

Czyta się kilka minut

1. Rozpowszechnienie nauczania o rodzinie zawartego w Piśmie Świętym i Magisterium Kościoła
a. Opisz, jak współcześni ludzie rozumieją nauczanie Kościoła katolickiego dotyczące wartości rodziny, zawarte w Biblii, „Gaudium et spes”, „Familiaris consortio” i innych dokumentach posoborowego Magisterium? Jak wygląda formacja dotycząca nauczania Kościoła nt. życia rodzinnego?
b. Czy ci, którzy znają nauczanie Kościoła, akceptują je w pełni, czy też mają trudności z wcieleniem go w życie? Jeśli tak – jakie są to trudności?
c. Jak bardzo rozpowszechnione jest nauczanie Kościoła w programach duszpasterskich na szczeblu krajowym, diecezjalnym i parafialnym? Jak wygląda katecheza o rodzinie?
d. W jakim stopniu i w jakich aspektach nauczanie Kościoła o rodzinie jest znane i akceptowane / krytykowane i odrzucane w kręgach pozakościelnych? Jakie czynniki kulturowe utrudniają pełne przyjęcie nauczania Kościoła katolickiego o rodzinie?

2. Małżeństwo wedle prawa naturalnego
a. Jakie miejsce zajmuje idea prawa naturalnego w kulturze społecznej: w instytucjach, edukacji, w kręgach akademickich i świadomości powszechnej? Jakie są antropologiczne podstawy dyskusji o naturalnych fundamentach rodziny?
b. Czy idea prawa naturalnego jako fundamentu związku mężczyzny i kobiety jest powszechnie akceptowana przez ogół ochrzczonych?
c. Jakimi wyzwaniami spotyka się przyjęcie powyższej idei (w teorii i praktyce) w kontekście budowania rodziny? W jakim stopniu jest ona promowana i rozwijana przez instytucje świeckie i kościelne?
d. Jaka jest praktyka duszpasterska w sytuacjach, kiedy katolicy niepraktykujący lub zadeklarowani niewierzący proszą o ślub kościelny?

3. Troska duszpasterska o rodzinę w procesie ewangelizacji
a. Jakie są doświadczenia ostatnich dziesięcioleci odnośnie do przygotowania do małżeństwa? Jakie wysiłki są podejmowane w celu ewangelizacji par i rodzin? Jak można rozwijać świadomość, że rodzina jest „domowym Kościołem”?
b. Czy udało Ci się wprowadzić taki sposób modlitwy w rodzinie, który może sprostać złożoności życia i kultury współczesnej?
c. Jak, w obecnej sytuacji kryzysu pokoleniowego, rodziny chrześcijańskie radzą sobie z realizacją swojego powołania do przekazywania wiary?
d. Jakie sposoby działania lokalnych Kościołów i ruchów związanych z duchowością rodziny mogą służyć za przykład do naśladowania?
e. W jaki sposób pary i rodziny mogą przyczynić się do rozpowszechnienia wiarygodnej i całościowej wizji chrześcijańskich małżeństw i rodzin?
f. Jaką opiekę duszpasterską zapewnia Kościół parom przygotowującym się do małżeństwa i parom w kryzysie?

4. Opieka duszpasterska w trudnościach małżeńskich
a. Czy wspólne zamieszkiwanie „na próbę” jest zjawiskiem spotykanym w praktyce duszpasterskiej w Twoim Kościele lokalnym? Czy możesz oszacować, jakiego procenta par to dotyczy?
b. Czy istnieją związki nieuregulowane ani od strony prawnej, ani religijnej? Czy są dostępne wiarygodne statystyki w tym zakresie?
c. Czy pary w separacji i powtórne małżeństwa po rozwodzie są spotykane w praktyce duszpasterskiej w Twoim Kościele lokalnym? Czy możesz w procentach oszacować, ilu par to dotyczy? Jak traktowane są takie sytuacje w programach duszpasterskich?
d. Jak wygląda życie osób ochrzczonych, znajdujących się w powyższych sytuacjach? Czy mają świadomość swojego nieuregulowanego statusu? Czy jest to im obojętne? Czy czują się marginalizowani? Czy cierpią z powodu braku dostępu do sakramentów?
e. Jakie pytania dotyczące Eucharystii i sakramentu pojednania stawiają Kościołowi ludzie w ponownych związkach, po rozwodzie? Jak wielu spośród nich prosi o sakramenty?
f. Czy uproszczenie kanonicznej praktyki orzekania nieważności małżeństwa przyczyniłoby się do rozwiązania problemów tych osób? Jeśli tak, to jaką formę mogłoby ono przyjąć?
g. Czy istnieją duszpasterstwa dla osób w powyższej sytuacji? Opisz je. Czy istnieją programy duszpasterskie ustalane na szczeblu krajowym i diecezjalnym? Jak głosi się Miłosierdzie Boże parom w separacji i w ponownych związkach, po rozwodzie? W jaki praktyczny sposób Kościół pomaga im na drodze wiary?

5. Związki między osobami tej samej płci
a. Czy prawo w Twoim kraju uznaje związki jednopłciowe i czy zrównuje je w jakiś sposób z małżeństwem?
b. Jaka jest postawa Kościołów partykularnych i lokalnych wobec państwa promującego związki jednopłciowe i wobec osób pozostających w takich związkach?
c. Jaka opieka duszpasterska może być zapewniona ludziom, którzy wybrali życie w takim związku?
d. W przypadku par jednopłciowych adoptujących dzieci, co można zdziałać na niwie duszpasterskiej w zakresie przekazu wiary?

6. Edukacja religijna dzieci z nieuregulowanych związków
a. Jaka jest szacunkowa liczba dzieci i młodzieży urodzonych i wychowywanych w nieuregulowanych związkach?
b. Jaka jest postawa rodziców tych dzieci wobec Kościoła? Jakie są ich oczekiwania? Czy proszą tylko o sakramenty, czy także o katechezę i przekazywanie wiedzy o religii?
c. Jakie są wysiłki Kościołów partykularnych w celu pomocy rodzicom tych dzieci w zapewnieniu im chrześcijańskiego wychowania?
d. Jaka jest praktyka sakramentalna w tych przypadkach: jak wygląda przygotowanie do sakramentów, ich udzielanie i późniejsze towarzyszenie?

7. Otwartość małżonków na życie
a. Jaka jest wiedza współczesnych chrześcijan wobec nauczania „Humanae vitae” na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa? Czy potrafią oni dokonać oceny moralnej różnych metod planowania rodziny? Prosimy o uwagi na temat duszpasterstwa w tym zakresie.
b. Czy to moralne nauczanie jest akceptowane? Które aspekty nauczania Kościoła sprawiają największą trudność parom akceptującym je?
c. Jakie metody naturalnego planowania rodziny są promowane przez poszczególne Kościoły w celu ułatwienia małżonkom wcielenia w życie nauczania „Humanae vitae”?
d. Jakie są Twoje doświadczenia w tym zakresie, jeśli chodzi o sakrament pokuty i uczestnictwo w Eucharystii?
e. Jakie są różnice pomiędzy nauczaniem kościelnym a świeckim w tym zakresie?
f. W jaki sposób można propagować postawę otwartości wobec posiadania dzieci? Jak można wspomóc wzrost liczby urodzeń?

8. Relacja między osobą a rodziną
a. Jezus Chrystus objawia tajemnicę i powołanie osoby ludzkiej. W jaki sposób rodzina może być szczególnym miejscem tego objawienia?
b. Jakie sytuacje kryzysowe w życiu współczesnej rodziny mogą przeszkodzić człowiekowi w spotkaniu z Chrystusem?
c. Do jakiego stopnia przeżywany przez poszczególne osoby kryzys wiary może dotknąć życie rodziny?

9. Inne wyzwania i propozycje
Jakie inne wyzwania i propozycje związane z tematyką powyższych pytań uważasz za naglące i warte podjęcia?

Przekład Katarzyna i Piotr Sikorowie

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 45/2013