Reklama

Ładowanie...

Na skróty (26 VI-2 VII)

03.07.2006
Czyta się kilka minut
25 czerwca w Paryżu w wieku 103 lat zmarł Władysław Żeleński, bratanek Boya, dziennikarz i prawnik, współpracownik paryskiej "Kultury" i "Zeszytów Historycznych". Przed wojną był prokuratorem, w 1935 r. współoskarżał w procesie o zabójstwo ministra spraw wewnętrznych płk. Bronisława Pirackiego. W 1973 r. wniósł skargę do władz RFN, przyczyniając się do wznowienia umorzonego śledztwa w sprawie mordu dokonanego w 1941 r. na profesorach polskich we Lwowie. "Teatr" mój widzę co miesiąc. "Szanowni Państwo! Drodzy Czytelnicy! Z radością zawiadamiamy, że po półrocznej przerwie »Teatr« wznawia działalność. Odtąd pismo będzie się ukazywać regularnie - obiecuje Jacek Kopciński, naczelny miesięcznika. - Dzięki Bibliotece Narodowej, naszemu nowemu wydawcy, »Teatr« dołączył do elitarnego grona pism patronackich, zyskując finansową i organizacyjną stabilność. Naszym najważniejszym celem będzie utrzymanie wysokiego poziomu krytyki teatralnej, która obecnie w prasie codziennej nazbyt często przybiera kształt kampanii promocyjnej. W »Teatrze« nie zamierzamy kreować »zjawisk« i »wydarzeń« artystycznych, skupimy się za to na opisywaniu, interpretowaniu i rzetelnej ocenie oglądanych przez nas spektakli. W naszej pracy krytyków i komentatorów nie będziemy też dzielić teatru na »stary« i »młody«, »postępowy« i »konserwatywny«, zapytamy natomiast o artystyczną jakość przedstawień, ich głębię intelektualną, zdolność do komunikowania się z widzem i budzenia w nim prawdziwych emocji. Nie jesteśmy kibicami jednego nurtu w teatrze współczesnym. Pociąga nas różnorodność, wielość funkcjonujących w nim światopoglądów, stylistyczne i gatunkowe bogactwo. Teatr dramatyczny, ale także opera, teatr tańca, lalki, scena niezależna, offowa i klubowa - wszystkie ważne nurty będą w miesięczniku zauważane". Najnowszy "Teatr" (nr 6) potwierdza te deklaracje: obok tekstów operowych (m.in. rozmowy z Mariuszem Trelińskim i Tomaszem Cyzem, czyli dyrektorem artystycznym i dramaturgiem warszawskiego Teatru Wielkiego, oraz artykułu, w którym Zofia Smyk pisze o konfliktach w naszych teatrach operowych i o konieczności ich zreformowania) znajdujemy recenzje z "Tartuffe’a" w reż. Jacquesa Lassalle’a i "Norymbergi" Wojciecha Tomczyka w reż. Agnieszki Glińskiej (Teatr Narodowy w Warszawie), z olsztyńskiej "Nie-Boskiej komedii" w reż. Krzysztofa Zaleskiego, z "Wszystkim Zygmuntom między oczy!!!" Marka Fedora wg powieści Mariusza Sieniewicza "Czwarte niebo" (Teatr Polski we Wrocławiu), z "Pawia królowej" wg powieści Doroty Masłowskiej w reż. Jacka Papisa (Teatr Wytwórnia w Warszawie), "Madame de Sade" Yukio Mishimy w reż. Krzysztofa Warlikowskiego (Stadsschouwburgh Amsterdam), "Weź, przestań" Jana Klaty (TR w Warszawie). Warto zwrócić uwagę na tekst o korespondencji Sławomira Mrożka i Jana Błońskiego (autorstwa Artura Grabowskiego) i o "Baltazarze" Mrożka (Janusz Majcherek). Zamachowski o lustracji. Zgodnie z przygotowywaną przez Sejm nowelizacją ustawy lustracyjnej Instytut Pamięci Narodowej zajmie się współpracą aktorów ze służbami specjalnymi. "Kompletnie nie rozumiem - przyznaje Zbigniew Zamachowski w "Dzienniku" - czemu ma służyć lustracja środowisk artystycznych. Co ma się stać, jeśli okaże się, że X był współpracownikiem peerelowskich służb bezpieczeństwa - jego sztuka zostanie zdjęta z afisza, będzie publicznie piętnowany? Jego film będzie przez to gorszy? (...) To, co się dzieje obecnie w naszym kraju, to całkowita aberracja. I właśnie dlatego czytam ostatnimi czasy w dziennikach tylko strony sportowe - nie chcę się denerwować kolejnymi genialnymi pomysłami władzy". Znów w Krakowie. Po dwuletniej przerwie w Krakowie odbyło się IV Seminarium Poetyckie "Amerykanie w Krakowie", zorganizowane przez University of Houston i Stowarzyszenie "Poezja i muzyka". Inspiracją dla Seminarium był zawsze Czesław Miłosz, któremu zadedykowano tegoroczne spotkanie. "Stał się dla nas szlachetnym przykładem i ożywił dialog pomiędzy naszymi poezjami - mówi poeta Edward Hirsch. - To nasze pierwsze spotkanie bez Miłosza, miasto wydaje się bez niego jakby puste, a jednak jesteśmy przekonani, że tym ważniejsze jest kontynuowanie dialogu i dyskusji nad dziedziną sztuki, która była dla niego tak ważna". W programie były wykłady, panele, wieczory autorskie. Wśród zaproszonych poetów znaleźli się: Patricia Hampl, Edward Hirsch, Philipe Levine, Jorie Graham, Tony Hoagland oraz Julia Hartwig, Krystyna Miłobędzka, Jacek Gutorow, Dariusz Suska i Adam Zagajewski, który wraz Hirschem jest pomysłodawcą Seminarium. 16. Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie potrwa od 1 do 9 lipca. Festiwal rozpoczął się, jak co roku, koncertem kantorów w synagodze Tempel. W programie: koncerty, warsztaty, spektakle, projekcje filmowe, wykłady (m.in. debata na temat pogromu kieleckiego w 1946 r.), spotkania ze 130 artystami z Europy, USA, Izraela i Polski. Czym jest Malta? W Poznaniu zaczął się 16. Festiwal Teatralny Malta. Jego dyrektor Michał Marczyński o początkach FTM: "Naszym credo było tworzenie teatru w miejscach nieteatralnych. Do początku lat 90. przestrzeń publiczna miast, jeśli nawet gościła duże zgromadzenia, to ograniczały się one do manifestacji politycznych, pochodów pierwszomajowych, procesji Bożego Ciała lub mszy z udziałem Jana Pawła II. Chcieliśmy, żeby w demokratycznej Polsce zaproszeni przez nas twórcy odzyskali ulice, place i parki dla sztuki wolnej od politycznych obowiązków". Spektakle odbywały się więc na torze regatowym Malta, w halach fabrycznych, biurowcach, rzeźniach, bo "sztuka jest awangardą urbanistyczną". Na Maltę, uznawaną za laboratorium nowoczesności w polskim teatrze, zaprasza się także zespoły muzyczne (w przeszłości m.in. Gorana Bregovicia, Buena Vista Social Club, teraz Voo Voo) i baletowe. "W tym roku pokażemy komedię, cyrk, clownadę, repertuar, który zawsze wpisywał się w klimat jarmarku" - mówi Marczyński w "Rzeczpospolitej". Wagner we Wrocławiu. Premierą "Zmierzchu bogów" Ewa Michnik zwieńczyła czteroletnią pracę dyrygencką nad "Pierścieniem Nibelungów". Spektakl wyreżyserował Hans-Peter Lehman, przez lata związany z Festiwalem Wagnerowskim w Bayreuth. Lehman - zdaniem "Rzeczpospolitej" - klarownie opowiedział o świecie ludzi i bogów, zdaniem "Wyborczej" opowiedział ją konwencjonalnie i eklektycznie. Zgodnie chwaleni są niektórzy soliści. Konkurs odwołany. Mirosław Kochalski, p.o. prezydenta Warszawy, unieważnił konkurs na projekt stołecznego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Wcześniej z sądu konkursowego wystąpiło siedmioro jego członków, po tym jak z ponad 200 zgłoszeń do konkursu zaproszono - na podstawie kwalifikacji formalnych, nie zaś merytorycznych - jedynie 76 zespołów architektonicznych. Do końca lipca ma być rozpisany nowy konkurs, a Kochalski chce, by do jury wrócili poprzedni członkowie. Do Księgi Guinnessa? Mimo kasandrycznych utyskiwań TVP Kultura bije rekordy oglądalności. Średnia czerwcowa - według TNS OBOP - wynosiła 6,3 tys. widzów, co oznacza skok o 1100 widzów!
(

(js)

4

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp roczny + bilety w prezencie
199,90 zł

298,80 zł 99 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. Teraz do dostępu prezent: 2 bilety kinowe na film „Johnny”!

Dostęp miesięczny
24,90 zł

Przez 31 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]