Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
amerykański gwiazdor, nagrodzony Oscarem za główną rolę w słynnym filmie "Ben Hur" z roku 1959.
Nagroda Pritzkera,
najważniejsze światowe wyróżnienie w dziedzinie architektury, przypadła w tym roku Jeanowi Nouvelowi, 62-letniemu francuskiemu twórcy, autorowi m.in. projektu Instytutu Świata Arabskiego w Paryżu.
Daniel Olbrychski został odznaczony rosyjskim Medalem Puszkina,
przyznawanym za "zasługi w dziedzinie kultury, literatury, edukacji, sztuki oraz za wkład we wzbogacenie i zbliżenie kultur różnych narodów".
29. Przegląd Piosenki Aktorskiej
potrwa we Wrocławiu do 13 kwietnia. Wśród gości są m.in. Berliner Ensemble z "Operą za trzy grosze" Brechta w insc. Roberta Wilsona, Anja Garbarek oraz zespół Gogol Bordello.
2. Festiwal Filmów Dokumentalnych "Muzyka i Świat"
odbędzie się w Krakowie w dniach 16-20 kwietnia. Oprócz projekcji poświęconych muzyce filmów całego świata w programie jest też spotkanie z Anną Nacher i Markiem Styczyńskim, twórcami projektu Karpaty Magiczne, oraz koncerty - m.in. tarantelli (której transowy rytm miał leczyć z ugryzień pająków i duchowych cierpień) i tureckich sufich, występujących wspólnie z pielęgnującymi tradycję chorału gregoriańskiego benedyktynami z Tyńca. Więcej informacji: www.muzykaiswiat.pl.
Live z La Fenice
Po Łodzi także Kraków proponuje bezpośrednie transmisje oper - w kinie Kijów będzie można oglądać inscenizacje z weneckiej La Fenice. Na początek 23 kwietnia o godz. 19.00 "Cyrulik sewilski".
"Zeszyty Literackie" nr 101
to przede wszystkim proza Ewy Kuryluk, kontynuacja niezwykle poruszającej książki "Goldi", wiersze Julii Hartwig, Janusza Szubera i Adama Zagajewskiego, wreszcie szkic Zbigniewa Herberta. Autora "Martwej natury z wędzidłem" odczucie sensu podróży i sztuki obszernie analizuje Zofia Król, Tomas Venclova pisze o rozumieniu roli poety w twórczości Cwietajewej, Tomasz Fiałkowski w melancholijnym szkicu "Rytuały" komentuje opowiadania Yukio Mishimy z tomu "Zimny płomień", Tomasz Różycki wyrusza w nostalgiczną podróż do PRL-owskiego dzieciństwa, Marek Zagańczyk pielgrzymuje śladami Hofmannsthala... O poświęconym "Wariacjom Diabellego" wierszu Hartwig pisze Tomasz Cyz (nuty "stamtąd" Hartwig zapisuje "dla nas, głuchych. Jej wariacja jest znakiem gorącej fascynacji muzyką, nieludzko silnej namiętności do świata dźwięków, które ulatniają się szybciej niż słowa. Które umierają bez słów"), tenże autor śledzi ślady Dionizosa w operowej twórczości Richarda Straussa i Hansa Wernera Henzego, o samym Cyzie zaś pisze Michał Bristiger: "I oto widzimy, jak w grocie Tomasza zebrało się kilkaset postaci operowych. Tomasz zna tu wszystkich i wie, że na trwale. Umie się nimi zachwycić, ale też potrafi pozrywać z nich maski. Opisując ich działania, wie nawet to, czego one same nie wiedzą: jak to się skończy. Kiedy tamten rozkoszuje się smakiem wina, on, Tomasz Cyz, już wie, że Komandor z całą pewnością przyjdzie. Ponieważ Tomasz jest dogłębnie przekonany, że opera bierze udział w zmaganiach naszej kultury, że skłania nas do »zajęcia stanowiska«. Po scenie nie można biegać dowolnie, kierunki są określone. Arcydzieła mają swoje powołanie: służą rozumieniu świata, jedne (rzadziej) takiemu, jakim jest, inne - innemu, jakim winien być. Wówczas opera - jej substancja muzyczna - jest w istocie fatamorganą utopii. Z całym swym emocjonalnym zaangażowaniem. Przyszliście? Jesteście na piasku - mówi do nas - to wiem... tym samym co w klepsydrze. Zobaczcie teraz moje czary! To tylko naiwni idą na każdą operę, żeby się zabawić. U mnie goszczą i Kierkegaard, i Freud, nawet Ranke - zda się mówić esej. Scena się, co prawda, skończyła, ale u mnie - mówi dalej esej - po końcu następuje da capo; my, ci z prawdziwej opery, nie kończymy nigdy. (To chyba już sam Cyz pomyślał)". (af)