Reklama

Ładowanie...

Na skróty

22.02.2004
Czyta się kilka minut
75. urodziny obchodziła znakomita skrzypaczka Wanda Wiłkomirska. Kazimierz Kutz skończył 75 lat. W Teatrze Śląskim w Katowicach odbył się przegląd telewizyjnych spektakli w jego reżyserii, zaś Wydawnictwo Znak opublikowało tom wspomnień Kutza “Portrety godziwe". Rozmowę z Jubilatem publikujemy w numerze 8/2004 “TP". W wieku 79 lat zmarła Janet Frame, pisarka nowozelandzka; jej autobiograficzna książka “Anioł przy moim stole" stała się podstawą znanego filmu Jane Campion. “Anioł..." to historia kobiety od dzieciństwa wyobcowanej z otoczenia i szukającej azylu w pisaniu. Po kryzysie trafia do szpitala psychiatrycznego: źle zdiagnozowana, leczona elektrowstrząsami, ma zostać poddana operacji lobotomii, przed czym ratuje ją wiadomość, że jej zbiór opowiadań wyróżniony został najważniejszą nowozelandzką nagrodą literacką. W Polsce wydano “Anioła...", “Na Wyspę - teraz", “Twarze w wodzie" i “Wysłannika z lustrzanego miasta". Zakończył się 54. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie; pisze o nim numerze 8/2004 Anita Piotrowska. Złotego Niedźwiedzia otrzymał niemiecki film “Gegen die Wand" (reż. Fatih Akin), za najlepszego reżysera uznano Koreańczyka Kima Ki-Duka (“Samarytanka"). Nagrodę dla najlepszej aktorki otrzymały Charlize Theron i Catalina Sandino Moreno, dla najlepszego aktora - Daniel Hendler. Jury Ekumeniczne wyróżniło “Ae fond kiss" Kena Loacha. Film Loacha, pisał Tadeusz Sobolewski, “dzieje się współcześnie w Glasgow i jest historią o miłości nauczycielki muzyki z katolickiego liceum i pakistańskiego didżeja z tradycyjnej muzułmańskiej rodziny. Wszystko to dzieje się w świecie wolnym, liberalnym, tolerancyjnym, takim jak nasz. Dziewczyna i chłopak, gdy są razem, cieszą się pełną wolnością. (...) Ale ten związek okaże się skandalem zarówno dla Kościoła, jak i dla islamskiej rodziny. Wartość filmu Loacha polega właśnie na zrównaniu wszelkich fundamentalizmów". Odbył się pierwszy w Polsce zamknięty pokaz “Pasji" Mela Gibsona. Ks. Waldemar Chrostowski, autor opracowania tekstu polskiego, uważa - cytujemy za portalem www.stopklatka.pl - że film ukazuje mękę Chrystusa z ogromnym realizmem i artyzmem. Komentując zarzuty o antysemicką wymowę dzieła, Chrostowski stwierdził, że w filmie przedstawiono zarówno prześladowców Jezusa, jak i tych, którzy szczerze mu współczuli i pomagali, zaś podział nie przebiega pomiędzy Żydami i poganami, lecz pośrodku świata żydowskiego i pośrodku świata pogańskiego. “Pasja" wejdzie na ekrany polskich kin 5 marca. 10-lecie istnienia obchodzi “Kwartalnik Artystyczny", redagowany w Bydgoszczy przez Krzysztofa Myszkowskiego. Redaktor deklaruje “respekt dla hierarchii i tradycji, bez których nie ma dziedziny sztuki zwanej literaturą piękną, jak i jakiejkolwiek innej dziedziny sztuki. Nie interesują nas harcownicy i partacze, których jest legion". W numerze jubileuszowym znajdziemy m.in. wiersze Julii Hartwig, Tadeusza Różewicza i Janusza Szubera, beckettowskie eseje Marka Kędzierskiego i Antoniego Libery. W życzeniach na jubileusz Czesław Miłosz życzy, by “Kwartalnik" “nadal urągał prawu zamykania pism elitarnych i opierał się naciskom kultury masowej", zaś Julia Hartwig zauważa: “nie mamy w Polsce żadnego tygodnika literackiego o ogólnopolskim charakterze. Rolę tę spełnia zastępczo »Tygodnik Powszechny«, pismo o charakterze katolickim, na szczęście otwarte na różnorodność opinii i postaw". Marcel Łoziński, odbierając w Berlinie Nagrodę Wolności im. Andrzeja Wajdy, zapowiedział realizację znanego od kilku już lat projektu “Kinematograf": w Polsce stanie kilkadziesiąt kabin, zaopatrzonych w kamerę. Można będzie do nich wejść i nagrać swoją wypowiedź na dowolny temat. Kamery będą wysyłały obraz i dźwięk do internetu, umożliwiając śledzenie na bieżąco, co dzieje się we wszystkich “kinematografach". Najciekawsze wypowiedzi będą archiwizowane. W warszawskiej Zachęcie można oglądać pracę Zofii Kulik “Od Syberii do Cyberii" - gigantyczny montaż 18 tys. zdjęć, zrobionych przez artystkę z ekranu telewizora, układający się w obraz naszego czasu. W łódzkiej galerii Atlas Sztuki otwarto wystawę prac Zbigniewa Libery. Cykl “Mistrzowie" to fikcyjne egzemplarze gazet z artykułami poświęconymi artystom, zaś “Pozytywy" to fotografie przewrotnie “adaptujące" klasyczne kadry do dzisiejszych realiów (jak “Kolarze" - grupa chłopców w strojach sportowych, łamiąca biało-czerwony szlaban, niczym Niemcy na znanym zdjęciu z 1939 r.). Jest to pierwsza od 8 lat prezentacja w Polsce nowych prac autora m.in. tak głośnych i kontrowersyjnych obiektów jak “Lego. Obóz koncentracyjny", czy “Uniwersalna wyciągarka penisa". W wywiadzie dla “Gazety Wyborczej" Libera mówi: “W cyklu »Mistrzowie« przedstawiam wybitne, a nieznane postacie, które, moim zdaniem, odegrały największą rolę w polskiej sztuce. Chcę powiedzieć: nie Tadeusz Kantor, tylko Jan Świdziński albo Andrzej Partum, nie Magdalena Abakanowicz, tylko Zofia Kulik itd... - Dlaczego ustawia Pan Jana Świdzińskiego w jakościowej opozycji do Tadeusza Kantora? - Bo Kantor był kiepskim malarzem, epigonem, a w PRL-u lansowano go, i to jako czołowego naszego awangardzistę. Bo tak naprawdę to nie socrealizm był najbardziej szkodliwy dla naszej sztuki, tylko ta opcja, którą wyznawały warszawska galeria Foksal i Grupa Krakowska. Mówiąc krótko: to, co z Zachodu, jest dobre, a to, co nasze - złe. Sami artyści i krytycy po prostu wyrzucili na śmietnik wartościową sztukę. Nie boję się tego powiedzieć, bo dzisiaj wiemy, że w sztuce najwartościowsza jest swoistość. (...) - Co takiego wniósł do sztuki Świdziński? - Zrobił u nas rewolucję w podejściu do sztuki. Wymyślił pojęcie sztuki kontekstualnej, tzn. ważne jest nie tylko to, co się wystawia, ale gdzie, kiedy i w jakiej sytuacji politycznej, społecznej, każdej. Jestem ostatnim Mohikaninem tego nurtu". W Muzeum Architektury we Wrocławiu trwa wystawa twórczości Józefa Hałasa (gwasze i rysunki, połączone z tekstami poetyckimi), obchodzącego jubileusz 50-lecia pracy twórczej profesora wrocławskiej ASP. W telewizji publicznej trwał do 19 lutego “II Festiwal Polskiego Kina Niezależnego w Dwójce". W ciągu kolejnych dni około 22.30 w TVP 2 zobaczyć można byo 5 filmów: “Siedem przystanków na drodze do raju" (reż. Ryszard Maciej Nyczka), “Na jelenie" (reż. Renata Borowczak), “Dotknij mnie" (reż. Anna Jadowska, Ewa Stankiewicz), “Los chłopacos" (reż. Gerwazy Reguła) i “Baśń o ludziach stąd" (reż. Władysław Sikora). Laureatem pierwszej edycji Festiwalu był Konrad Niewolski (za film “D.I.L."), obecnie twórca głośnej “Symetrii". Konrad Szołajski nakręcił “Alwernię", film inspirowany życiem i twórczością pochodzących z tego miasta braci Andrzeja i Mikołaja Grabowskich. Włodzimierz Nurkowski wyreżyserował w Krakowie polską premierę opery Benjamina Brittena “Gwałt na Lukrecji" (1946). Recenzja Tomasza Cyza w numerze 8/2004. Obraz Andrzeja Wróblewskiego “Uwaga, nadchodzi" (1955) został w Polskim Domu Aukcyjnym “Sztuka" sprzedany za rekordową kwotę 490 tys. złotych. Fundacja Nowej Kultury Bęc! Zmiana (w jej radzie są m.in. Marcin Świetlicki i Paweł Dunin-Wąsowicz) zamierza w czasie wakacji prezentować reprodukcje dzieł młodych polskich artystów na biletach kolejowych, autobusowych i lotniczych. Zwycięzcą konkursu World Press Photo 2003 zostało zdjęcie Jean-Marca Bouju, fotoreportera Associated Press, przedstawiające Irakijczyka osadzonego przez Amerykanów w obozie jenieckim wraz z 4-letnim synem. Polsat - który otrzymał niedawno od KRRiTv przedłużenie koncesji na 10 lat - dobrowolnie zadeklarował przekazywanie 2 proc. rocznych przychodów na finansowanie produkcji polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. TVN zdecydował się ostatecznie zwolnić z pracy Tomasza Lisa. Trwają spekulacje, czy dziennikarz zostanie zaproszony przez nowego prezesa TVP Jana Dworaka do współpracy z telewizją publiczną. Lis jest drugą (po Monice Olejnik) wybitną postacią polskiego dziennikarstwa, z którą rozstała się stacja Piotra Waltera. Kazimiera Szczuka, historyczka i krytyczka literatury, feministka, znana z “Pegaza" i “Dobrych książek" będzie prowadziła w TVN... teleturniej “Najsłabsze ogniwo" (polska wersja angielskiego “The Weakest Link").
(

(af)

4

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp roczny
199,90 zł

360 zł 160 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp 10/10
10,00 zł

Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]