Reklama

Mowa władzy

14.09.2010
Czyta się kilka minut
Piotr Osęka, historyk: Z czasem historia uwalnia się od emocji. Program komputerowy "Nero" uruchamia ikonka z płonącym Rzymem. A przecież zginęły wtedy tysiące ludzi. Gdyby program nazywał się "Auschwitz", a na ikonce zobaczylibyśmy krematorium, zawylibyśmy z przerażenia. Rozmawiała Agnieszka Sabor
A

Agnieszka Sabor: "Propaganda" to pojęcie nacechowane negatywnie. Czy słusznie?

Piotr Osęka: Rzeczywiście, teorie nauk społecznych podkreślają, że każda forma komunikacji rządzących z rządzonymi (np. kampanie przedwyborcze w demokracjach parlamentarnych) jest propagandą. Tyle że dziś wolimy używać takich słów jak "przekaz" czy "marketing polityczny". Nie mamy też nic przeciwko czasownikowi "propagować", od którego wzięła się "propaganda". "Propagowanie czytelnictwa" to termin zużyty, ale neutralny. "Propaganda czytelnictwa" natychmiast wzbudziłaby podejrzenia.

Co ciekawe, ta deprecjacja to stosunkowo nowe zjawisko, wyrosłe z doświadczenia XX-wiecznych totalitaryzmów. Jeszcze przed wojną nie wstydzono się ministerstw propagandy, które działały nie tylko w dyktaturach, ale i demokracjach. Zaś w okresie II wojny światowej...

19954

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Tak, chcę
czytać więcej »

Masz już konto? Zaloguj się

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]