Między światami

„Na początku Verna nie zamierzała nikogo zabijać. Zależało jej wyłącznie na prostych, nieskomplikowanych wakacjach”. Oto jak od pierwszego zdania przykuć uwagę czytelnika!

04.11.2019

Czyta się kilka minut

Nim ukażą się u nas „Testamenty” – nagrodzona Bookerem kontynuacja „Opowieści podręcznej” – dostajemy dziewięć opowiadań sławnej Kanadyjki, która obchodzić będzie wkrótce osiemdziesiąte urodziny. Tom otwierają trzy opowieści, w których ta sama historia oświetlona zostaje z różnych stron. Constance, stara owdowiała pisarka, zmaga się z atakiem zimy, wspierana lakonicznymi radami zmarłego męża Ewana. W nocy w erotycznym śnie przychodzi do niej jednak nie Ewan, lecz jego poprzednik Gavin, wybitny poeta. I to Gavin – niedołężniejący, wykorzystywany przez młodszą o kilka dekad żonę – staje się główną postacią drugiego ogniwa cyklu. W trzecim zaś pozycję obserwatora zajmuje brat bliźniak kobiety, z którą kiedyś Gavin zdradził Constance; zdradził podwójnie, bo także zmienił adresatkę swoich wierszy miłosnych. Tyle plan realistyczno-psychologiczny, jest jednak i inny. Constance odniosła sukces dzięki serii książek o fantastycznej krainie zwanej Alphinlandią. Dziś uznawana jest za patronkę „dwudziestowiecznego fantasy światotwórczego”, a Gavin, który jej pisanie uważał za grafomanię, przeżywa wstrząs, kiedy odwiedzająca go młoda badaczka okazuje się interesować nie jego wierszami, ale dziełem Constance. Alphinlandia dla jej twórczyni stała się tymczasem czymś więcej niż konceptem literackim i sposobem na życie...

Pięknie się w tej prozie łączy mikrorealizm z wyobraźnią, a wrażliwość psychologiczna z czarnym humorem. „Martwa dłoń cię kocha” to znów gra z literaturą gatunków; tytułowy popularny horror przynosi autorowi sławę, a równocześnie wplątuje go w toksyczny związek z trojgiem kolegów. W innym opowiadaniu bohater, kupując na aukcji zawartość schowka magazynowego, znajdzie w nim suknię ślubną i zestaw akcesoriów weselnych, od tortu przez biały serwis po skrzynki z szampanem. Także, niestety, pana młodego – w postaci liofilizowanej. Wkrótce też pozna jego morderczynię. A wspomniana na początku Verna, specjalistka w dyskretnym skracaniu życia kolejnych mężów, wśród uczestników wycieczkowego rejsu przez arktyczne Morze Beauforta rozpozna mężczyznę, który wiele lat temu wykorzystał ją i porzucił – i wreszcie pozna smak zemsty. Niewielu potrafi tak opowiadać jak Margaret Atwood! ©℗

Margaret Atwood, KAMIENNE POSŁANIE, przeł. Paweł Lipszyc, Wielka Litera, Warszawa 2019, ss. 286.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Tomasz Fiałkowski, ur. 1955 w Krakowie, absolwent prawa i historii sztuki na UJ, w latach 1980-89 w redakcji miesięcznika „Znak”, od 1990 r. w redakcji „TP”, na którego łamach prowadzi od 1987 r. jako Lektor rubrykę recenzyjną. Publikował również m.in. w… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 45/2019