Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Sprawa zaginięcia załogi była zagadkowa. Ponieważ stracono z samolotem łączność, a po wojnie nie odnaleziono jakichkolwiek śladów maszyny, do niedawna przyjmowano, że samolot spadł do Adriatyku. Jednak ostatnie ustalenia wskazują, że samolot Dunina-Horkawicza, typu Halifax, rozbił się niedaleko Banicy przy granicy słowackiej. Na stronie internetowej, gdzie znajdują się niemieckie zgłoszenia zwycięstw powietrznych, znalazłem zgłoszenie pilota niemieckiego z godz. 2.33 z 28 sierpnia 1944 r. o zestrzeleniu Halifaxa w kwadracie mapy 25 Ost S SC 88, a tam właśnie leży Banica. Wymienienie Halifaxa przez niemieckiego pilota nie jest tutaj najważniejsze, ponieważ identyfikacja celu w nocy była bardzo trudna i często błędnie podawano typ maszyny. Istotne jest to, że mamy potwierdzenie (z datą i godziną) zestrzelenia maszyny w tym miejscu. Do pewności przybliżają nas znalezione przed kilku laty w Banicy elementy Halifaxa. Jeśli radiostacja samolotu nie działała, a załoga mimo to zdecydowała się na lot do Polski, mamy też wyjaśnienie, dlaczego utracono z samolotem łączność.
Lotników z Banicy pochowano we wsi Krzywa, w dwóch mogiłach, dopiero w marcu 1945 r. (być może przedtem mieli nieoznaczony grób w pobliżu miejsca katastrofy). W 1980 r. jedną mogiłę otwarto i ekshumowano szczątki na Cmentarz Rakowicki w Krakowie, gdzie spoczywają pod fałszywymi nazwiskami innej polskiej załogi zestrzelonej pod Olszynami na północ od Gorlic.
SZYMON SERWATKA
PS. Przygotowuję książkę na temat alianckich lotników zestrzelonych nad Polską w 1944 r. Każda fotografia i informacja jest dla mnie ważna. Wszystkich, którzy mogliby mi je przekazać, proszę o kontakt: Königsteiner Str. 124, D-65812, Bad Soden Niemcy, e-mail: