Łatwo nie będzie

04.04.2022

Czyta się kilka minut

Instrukcję o tożsamości szkół katolickich opublikował właśnie Watykan. Powodem opracowania dokumentu były m.in. konflikty i spory dotyczące wielu szkół, które powstały jako katolickie, a z czasem traciły – zdaniem np. miejscowych biskupów – swój katolicki charakter. Konflikty dotyczyły najczęściej tzw. czystości doktrynalnej nauczanych w szkole treści oraz niezgodności sposobu życia nauczycieli (np. gejów) z oficjalną moralnością katolicką. Dokument namawia, by wszelkie spory rozwiązywać na drodze dialogu, i szkicuje głębsze kryteria katolickości szkoły.

Powinna być ona wspólnotą kierowaną ewangelicznym duchem wolności i miłości, środowiskiem umożliwiającym doświadczenie relacji opartych na solidarności i sprawiedliwości. Powinna być także otwarta na przemiany kulturowe i nowe metody wychowawcze, uczyć dialogu i wychowywać do kultury troski. Musi być dostępna dla wszystkich, zawłaszcza marginalizowanych społecznie, a także pochodzących z różnych tradycji kulturowych i religijnych.

Z drugiej strony musi też prowadzić do Chrystusa, zaś ważnym kryterium przy zatrudnianiu nauczycieli jest ich przywiązanie do katolickiej doktryny i spójność chrześcijańskiego stylu życia. W żadnej szkole nie będzie łatwo pogodzić wszystkie wymienione tu cechy. ©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Filozof i teolog, publicysta, redaktor działu „Wiara”. Doktor habilitowany, kierownik Katedry Filozofii Współczesnej w Akademii Ignatianum w Krakowie. Nauczyciel mindfulness, trener umiejętności DBT®. Prowadzi też indywidualne sesje dialogu filozoficznego.

Artykuł pochodzi z numeru Nr 15/2022