Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Instrukcję o tożsamości szkół katolickich opublikował właśnie Watykan. Powodem opracowania dokumentu były m.in. konflikty i spory dotyczące wielu szkół, które powstały jako katolickie, a z czasem traciły – zdaniem np. miejscowych biskupów – swój katolicki charakter. Konflikty dotyczyły najczęściej tzw. czystości doktrynalnej nauczanych w szkole treści oraz niezgodności sposobu życia nauczycieli (np. gejów) z oficjalną moralnością katolicką. Dokument namawia, by wszelkie spory rozwiązywać na drodze dialogu, i szkicuje głębsze kryteria katolickości szkoły.
Powinna być ona wspólnotą kierowaną ewangelicznym duchem wolności i miłości, środowiskiem umożliwiającym doświadczenie relacji opartych na solidarności i sprawiedliwości. Powinna być także otwarta na przemiany kulturowe i nowe metody wychowawcze, uczyć dialogu i wychowywać do kultury troski. Musi być dostępna dla wszystkich, zawłaszcza marginalizowanych społecznie, a także pochodzących z różnych tradycji kulturowych i religijnych.
Z drugiej strony musi też prowadzić do Chrystusa, zaś ważnym kryterium przy zatrudnianiu nauczycieli jest ich przywiązanie do katolickiej doktryny i spójność chrześcijańskiego stylu życia. W żadnej szkole nie będzie łatwo pogodzić wszystkie wymienione tu cechy. ©℗