Łączcie się w czujności

01.02.2021

Czyta się kilka minut

Kto chce obcować z kulturą, nie ma łatwo. Nie dość, że musi się bezustannie dokształcać, być na bieżąco z wszystkimi nurtami i falami, lansami i dąsami, topami i dołami, wyrabiać w sobie wrażliwość na najsubtelniejsze drgnienia cudzych – bądź co bądź – dusz artystycznych, to jeszcze zobowiązany jest do ciągłej uważności na kolejny ruch twórców, być może niebacznie niemiły.

Konsumenci kultury wszystkich krajów – łączcie się, łączcie się w czujności na to, co ci wasi kuglarze wyczyniają, co wesołkowie chcą zmalować, bo sytuacja może być poważna! Może konkretny przykład: hinduski komik Faruqui w trakcie występu dnia 1 stycznia 2021 r. wyrażał się o bogach, wyrażał się w sposób budzący zastrzeżenia, i to wielokrotne. Co na to bogowie? Nie wiadomo, wiadomo, że zastrzeżenia obudziły się w niektórych widzach, którzy zwrócili się o pomoc do policji. Właściwie to nie tyle się zwrócili do policji, co przerwali występ artysty, pobili go i doprowadzili na komisariat, gdzie został zaaresztowany. I siedzi po dziś dzień. Co w tym dziwnego? Niby nic, niby normalka, ale okazuje się, że komik Faruqui dopiero zamierzał obrazić bogów, ale nie zdążył. Jego żart był więc czysto hipotetyczny.

Spontaniczna reakcja zniesmaczonej publiczności nastąpiła jednak w wymiarze bardzo konkretnym. Kompletnie zszokowanych ewentualnym dowcipem widzów było kilkunastu, a przewodził im – jak się kompletnie przypadkowo złożyło – syn czołowego polityka partii rządzącej, przywódca „straży obywatelskiej”. Czujność została doceniona przez aparat bezpieczeństwa oraz organy sprawiedliwości, porządek został tym razem przywrócony, ale z artystami nigdy nic nie wiadomo. Podając przykład z Indii, apeluję o czujność wszędzie, apeluję o straże prewencji obywatelskiej: lepiej zapobiegać niż leczyć, lepiej wkraczać na scenę i przerywać występy, zanim artyści zdążą zmalować coś, co nas spontanicznie zniesmaczy.

Kto sieje wiatr, zbiera burzę. Kto nie zdążył zasiać – tym bardziej. Trzeba uważać. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru Nr 6/2021