Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Herstoria

Herstoria

17.05.2014
Czyta się kilka minut
T

To nie pierwsza książka, w której Powstanie opowiedziane jest z kobiecej perspektywy: przypomnę „Sierpniowe dziewczęta ʼ44” Patrycji Bukalskiej i „Płeć Powstania Warszawskiego” Weroniki Grzebalskiej. Wszystkie stawiają sobie ten sam cel: ocalić kobiecą narrację, pomijaną w historii „pisanej przez mężczyzn i dla mężczyzn”. Powstanka na okładce „Dziewczyn...” wygląda jak gwiazda filmowa (rzeczywiście, wykorzystano fotos z filmu „Miasto 44”) – idealne rysy, fryzura, makijaż. Ale obraz Powstania nie jest wyidealizowany. Pojawiają się drastyczne szczegóły: krew przesączająca się przez materac, ludzki korpus siłą wybuchu wyrzucony na balkon, słodki swąd palących się ciał. Co różni historie kobiece od męskich? Na pewno są bardziej zmysłowe i emocjonalne; jest w nich miejsce na wspomnienia o myciu włosów w kotle do gotowania kaszy, o przegapionym pocałunku, o pierwszym komplemencie. Pojawia się opowieść o rodzeniu na strychu tuż przed Godziną „W”. Ale poza tym jest to, co zwykle w powstańczych narracjach:nadzieja, euforia, przerażenie, rozpacz.

Anna Herbich, „Dziewczyny z Powstania”, Znak Horyzont, Kraków 2014

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Kalina Błażejowska
Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa, autorka nominowanej do Nagrody Literackiej Gryfia biografii Haliny Poświatowskiej „Uparte serce” (Znak 2014). Laureatka Grand Prix Nagrody...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]