Reklama

Byliśmy o włos od drugich Szczekocin

Byliśmy o włos od drugich Szczekocin

31.08.2020
Czyta się kilka minut
K

Katastrofy ledwie uniknięto: według Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych w lipcu 2019 r. pod Złocieńcem (woj. zachodniopomorskie) prawie doszło do czołowego zderzenia pociągów – osobowego i technicznego. Co gorsza, przyczyny incydentu były bardzo podobne do tych, które siedem lat temu spowodowały wypadek pod Szczekocinami (16 ofiar śmiertelnych). Opublikowany właśnie raport PKBWK skłania do pytań, czy przez ten czas na kolei skutecznie wdrożono procedury powypadkowe i dlaczego dyżurni ruchu i nastawniczy popełniają wciąż te same błędy.

W Złocieńcu pociąg osobowy wyprawiono na podstawie tzw. rozkazu pisemnego; droga przebiegu była źle ułożona i skład wjechał na zły tor, którym z sąsiedniej stacji Jankowo Pomorskie, w przeciwnym kierunku, ruszyła potem podbijarka torowa. Czoła pociągów, zbliżających się do siebie z prędkością 110 km/h, zatrzymały się w odległości ok. 600 m.

Do incydentu przyczynił się splot okoliczności: błędy nastawniczego (m.in. zaniechał obserwacji pociągu osobowego), dyżurnego ze Złocieńca (nie sprawdził, czy nastawniczy przygotował prawidłową drogę przebiegu), maszynisty (widząc, że jedzie po torze innym, niż otrzymany w rozkazie, nie zatrzymał składu) i dyżurnego z Jankowa (wskazania urządzeń informujących o zajętości toru uznał za usterkę). A także usterki urządzeń na modernizowanej właśnie linii i związane z remontem częste zmiany harmonogramu pracy itd. Poproszone przez „Rynek Kolejowy” o komentarz PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że prześledziły okoliczności zdarzenia i przeszkoliły już ok. 10 tys. pracowników posterunków nastawczych. ©℗ Na podst. rynek-kolejowy.pl

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Jak widzę te plątaniny zardzewiałych trakcji kolejowych zastanawiam się jakim cudem tych wypadków jest tak mało. Ale w tym przypadku mniej jest lepsze niż więcej.
Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]