Reklama

Barokowa pasja

Barokowa pasja

11.04.2006
Czyta się kilka minut
Orkiestra Arte dei Suonatori to bez wątpienia najlepszy zespół grający muzykę dawną w Polsce i jedno z ciekawszych zjawisk, jakie w ostatnich latach narodziły się w tej dziedzinie muzyki w Europie.
Arte dei Suonatori
O

Orkiestra powstała w 1993 r. Od roku 1998 organizuje cykliczne koncerty "Muzyka Dawna - Persona Grata", będąc jednocześnie ich głównym wykonawcą; ideą festiwalu jest, by do pracy z poznańskim zespołem zapraszać wybitnych muzyków z różnych krajów, śpiewaków, instrumentalistów oraz dyrygentów - a jej efekty prezentować na koncertach w kilku wybranych miastach Polski. Następnie orkiestra stała się współtwórczynią "Muzyki w Raju" w Paradyżu, "Festiwalu Trzech Baroków" we Wrocławiu czy "Festiwalu Haendlowskiego" w Toruniu...

Powstanie Arte dei Suonatori było powiewem nowego. Na takie zjawisko polscy miłośnicy muzyki dawnej, od lat obserwujący stały ruch w tej dziedzinie w Europie (od Harnoncourta, Christiego, Leonhardta, Gardinera, po Herreweghe, Jacobsa,

McCreesha, Savalla, Minkowskiego i wielu, wielu innych), czekali z utęsknieniem. Wreszcie stało się, sztuka dźwięków stała się słowem, znakiem, pieczęcią. Niemal natychmiast rozpoznawalną.

Kilkanaście lat istnienia orkiestry przyniosło do dziś kilkaset koncertów, ponad pół tysiąca wykonanych dzieł, a ilu szczęśliwych słuchaczy! Wśród gości wszystkich festiwali znalazły się wybitne osobowości świata muzyki dawnej, m.in. Reinhard Goebel, Sirkka-Liisa Kaakinen, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Davitt Moroney, Olga Pasiecznik, Rachel Podger, Hidemi Suzuki...

W 2002 r. pojawiła się pierwsza płyta firmowana przez Arte dei Suonatori. Znalazły się na niej utwory na flet i orkiestrę Georga Philippa Telemanna (solista - Dan Laurin). W tym nagraniu do dziś urzeka szlachetność i spoistość brzmienia. Uwertura (Suita) a-moll i trzy koncerty (F-dur, podwójny a-moll na flet i violę da gamba oraz C-dur) brzmią miękko, lekko i czarownie, ale kiedy trzeba także dramatycznie i ciemno. Muzycy Arte już wtedy opanowali trudną, ale niezbędną w wykonywaniu muzyki dawnej sztukę kontrastów i ciągłej zmienności

(w tempach, napięciach, brzmieniu). Na drugiej, podwójnej płycie wydanej rok później znalazł się zbiór dwunastu koncertów skrzypcowych "La stravaganza" Vivaldiego. Brytyjska solistka Rachel Podger i zespół grają po prostu wybornie. Partytura koncertów Vivaldiego wymaga osiągnięcia tego poziomu zbiorowego porozumienia i intensywności, który gwarantuje najwyższy rodzaj ekspresyjnej doskonałości. Tylko wtedy powstała muzyka może być najprawdziwsza i oddawać w pełni "ekstrawagancję" i upojenie, których siła płynie także z różnorodności. Na dniach ma ukazać się trzeci krążek orkiestry - z utworami na flet i orkiestrę Carla Philippa Emanuela Bacha, z udziałem Alexisa Kossenki.

W czasie festiwalu "Misteria Paschalia" Arte dei Suonatori, pod dyrekcją Antonio Florio, wykona "La Passione di Gesu Cristo Signor Nostro" Antonio Caldary.

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]