Barokowa pasja

Orkiestra Arte dei Suonatori to bez wątpienia najlepszy zespół grający muzykę dawną w Polsce i jedno z ciekawszych zjawisk, jakie w ostatnich latach narodziły się w tej dziedzinie muzyki w Europie.

11.04.2006

Czyta się kilka minut

Arte dei Suonatori /
Arte dei Suonatori /

Orkiestra powstała w 1993 r. Od roku 1998 organizuje cykliczne koncerty "Muzyka Dawna - Persona Grata", będąc jednocześnie ich głównym wykonawcą; ideą festiwalu jest, by do pracy z poznańskim zespołem zapraszać wybitnych muzyków z różnych krajów, śpiewaków, instrumentalistów oraz dyrygentów - a jej efekty prezentować na koncertach w kilku wybranych miastach Polski. Następnie orkiestra stała się współtwórczynią "Muzyki w Raju" w Paradyżu, "Festiwalu Trzech Baroków" we Wrocławiu czy "Festiwalu Haendlowskiego" w Toruniu...

Powstanie Arte dei Suonatori było powiewem nowego. Na takie zjawisko polscy miłośnicy muzyki dawnej, od lat obserwujący stały ruch w tej dziedzinie w Europie (od Harnoncourta, Christiego, Leonhardta, Gardinera, po Herreweghe, Jacobsa,

McCreesha, Savalla, Minkowskiego i wielu, wielu innych), czekali z utęsknieniem. Wreszcie stało się, sztuka dźwięków stała się słowem, znakiem, pieczęcią. Niemal natychmiast rozpoznawalną.

Kilkanaście lat istnienia orkiestry przyniosło do dziś kilkaset koncertów, ponad pół tysiąca wykonanych dzieł, a ilu szczęśliwych słuchaczy! Wśród gości wszystkich festiwali znalazły się wybitne osobowości świata muzyki dawnej, m.in. Reinhard Goebel, Sirkka-Liisa Kaakinen, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Davitt Moroney, Olga Pasiecznik, Rachel Podger, Hidemi Suzuki...

W 2002 r. pojawiła się pierwsza płyta firmowana przez Arte dei Suonatori. Znalazły się na niej utwory na flet i orkiestrę Georga Philippa Telemanna (solista - Dan Laurin). W tym nagraniu do dziś urzeka szlachetność i spoistość brzmienia. Uwertura (Suita) a-moll i trzy koncerty (F-dur, podwójny a-moll na flet i violę da gamba oraz C-dur) brzmią miękko, lekko i czarownie, ale kiedy trzeba także dramatycznie i ciemno. Muzycy Arte już wtedy opanowali trudną, ale niezbędną w wykonywaniu muzyki dawnej sztukę kontrastów i ciągłej zmienności

(w tempach, napięciach, brzmieniu). Na drugiej, podwójnej płycie wydanej rok później znalazł się zbiór dwunastu koncertów skrzypcowych "La stravaganza" Vivaldiego. Brytyjska solistka Rachel Podger i zespół grają po prostu wybornie. Partytura koncertów Vivaldiego wymaga osiągnięcia tego poziomu zbiorowego porozumienia i intensywności, który gwarantuje najwyższy rodzaj ekspresyjnej doskonałości. Tylko wtedy powstała muzyka może być najprawdziwsza i oddawać w pełni "ekstrawagancję" i upojenie, których siła płynie także z różnorodności. Na dniach ma ukazać się trzeci krążek orkiestry - z utworami na flet i orkiestrę Carla Philippa Emanuela Bacha, z udziałem Alexisa Kossenki.

W czasie festiwalu "Misteria Paschalia" Arte dei Suonatori, pod dyrekcją Antonio Florio, wykona "La Passione di Gesu Cristo Signor Nostro" Antonio Caldary.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 16/2006

Artykuł pochodzi z dodatku „Misteria Paschalia (16/2006)