Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Jaka jest najszybciej przyrastająca grupa demograficzna na świecie? Osoby w wieku 85 lat i więcej. Nic więc dziwnego, że świat medycyny w coraz większym stopniu zajmuje się podnoszeniem jakości życia osób w najstarszej grupie wiekowej. Coraz poważniej rozważanym narzędziem terapeutycznym są gry komputerowe.
Parę tygodni temu świat obiegła historia 66-letniego Filipińczyka, który uskarżał się lekarzowi m.in. na pogorszenie pamięci i trudności w kojarzeniu faktów. Ten zalecił szczególnego typu terapię: regularne spędzanie czasu przy grze Dota 2, należącej do gatunku gier strategicznych czasu rzeczywistego. Było to niezwykłe przynajmniej z dwóch powodów.
Po pierwsze, gry komputerowe wciąż traktowane są często jako – w najlepszym razie obojętna dla zdrowia, a w najgorszym razie szkodliwa – bezmyślna forma rozrywki dla dzieci. Choć rosnąca liczba badań wskazuje na możliwe korzyści wynikające z kontrolowanego spędzania czasu przy grach komputerowych, terapia tego typu nie jest standardem w opiece zdrowotnej żadnego kraju na świecie, również Filipin.
Po drugie, w badaniach naukowych i klinicznych zwykle testuje się gry bardzo proste i często dość... wiekowe. Dota 2 tymczasem jest grą nową i trudną, wymagającą nie tylko szybkich reakcji motorycznych, ale też myślenia strategicznego oraz dobrej współpracy z innymi graczami, a więc umiejętności społecznych. (Tytuł ten cieszy się wielką popularnością na świecie, a nagroda za zwycięstwo w zeszłorocznych mistrzostwach świata w tej grze – The International 2014 – wyniosła nieco ponad 5 milionów dolarów.)
W badaniach ogłoszonych 8 kwietnia br. w czasopiśmie Neurology (Roberts i in., „Risk and protective factors for cognitive impairment in persons aged 85 years and older”) podjęto próbę porównania skuteczności różnego typu form aktywności umysłowej w przeciwdziałaniu tzw. MCI, czyli łagodnym zaburzeniom poznawczym. Nazwą tą określa się osłabienie niektórych procesów poznawczych, np. pamięci, które nie prowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania w życiu. Średnia wieku w badanej grupie wynosiła 87 (!) lat. Okazało się, że korzystanie z komputera (w tym granie w gry komputerowe) jest skuteczniejsze w przeciwdziałaniu MCI m.in. od amatorskiego oddawania się rzemiosłu artystycznemu, jednak mniej skuteczne np. od aktywności towarzyskiej.
Najważniejszym wnioskiem płynącym z tych badań była jednak obserwacja, że wszelkiego typu formy aktywności umysłowej znacząco zmniejszają prawdopodobieństwa wystąpienia MCI tylko wtedy, jeśli podejmowane są nieprzerwanie już od wieku średniego, a nie tylko na starość. Nie trzeba więc czekać na 90. urodziny, żeby się zainteresować, w co grają nasze znajome nastolatki.