W SKRÓCIE

9 - 16 kwietnia 2012

16.04.2012

Czyta się kilka minut

Płacz Miłosza. To było „w czerwcu 1980 r., przed Noblem. Przyjeżdża Miłosz i czyta »Osobny zeszyt«, a z niego »kartki dotyczące lat niepodległości«, potem wmontowane w tom pt. »Hymn o perle«. I wtedy ma miejsce scena, kiedy Miłosz czyta te kartki o Piłsudskim, i tam jest cytat z »Króla-Ducha«: »Dokąd mnie wznosisz, różo złota?« – i jemu wypadła ta kartka i załkał... Pamiętam, to było niesamowite wrażenie. Nie umiał nawet tego powstrzymać – a on świetny, dorosły mężczyzna, silny, prawda? I nagle załamuje mu się głos przy Słowackim – nie wiadomo, o co chodzi, bo to jest o Piłsudskim, o tragedii Piłsudskiego. I potem jedynie Czapski to jakoś rozładowuje – on się jakoś pozbierał i czytał dalej; nie wracał do tego nigdy, to zostało jak taki tajemniczy znak dziwnego wzruszenia. Do dzisiaj mam to w oczach – to na wszystkich zrobiło niezwykłe wrażenie, takie trudne nawet do werbalizacji. Jakaś struna musiała być poruszona wtedy, bardzo ważna dla niego” – tak Piotr Kłoczowski wspomina paryski wieczór autorski Czesława Miłosza, zorganizowany przez jednego z najbliższych przyjaciół poety ks. Józefa Sadzika. Fragment ten znajdziemy w najnowszym numerze „Kontekstów” (nr 4/2011), którego temat przewodni brzmi „Antropologia i poezja”. W bloku tekstów poświęconych Miłoszowi piszą m.in.: Paweł Próchniak (o poezji, „za sprawą której naoczność świata odsłania drugą stronę istnienia”), Aleksandra Janus (o „chciwości oczu”), Zofia Król (o uważności i epifanii), Wojciech Bałus (o opisywaniu obrazów), Roma Sendyka (o eseistyce), Dariusz Czaja (o naturze – pięknej i demonicznej) i Michał Masłowski (o nihilizmie).

Przypomniane fragmenty Miłoszowych tłumaczeń „Księgi Hioba” łączą te materiały z drugą częścią pisma, poświęconą Biblii – z esejami m.in. Sergio Quinzio, André Nehera, Stanisława Krajewskiego czy Andrieja Tarkowskiego... Nie sposób wymienić wszystkich tekstów z tego 250-stronicowego – i jak zawsze: znakomitego – numeru, bo głębiej jeszcze zespół tekstów o Warszawie Miłosza (w tym szkic Jacka Leociaka „Miłosz patrzy na getto” czy rozważania Dariusza Kosińskiego o Miłoszu i polskim Panteonie). Dlatego wskażmy jeszcze tylko znakomity cykl amerykańskich fotografii Andrzeja Kramarza (część z nich drukowaliśmy w ubiegłorocznym „Tygodnikowym” kwartalniku „Miłosz jak świat”) oraz ten cytat z Franka O’Hary, który przywołuje Zofia Król: „Być bardziej zainteresowanym światem, póki się żyje – może to jest najważniejsza rzecz, jaką może powiedzieć sztuka”.


Święto nowej muzyki. Obchodzący półwiecze istnienia 28. Festiwal Musica Polonica Nova odbędzie się we Wrocławiu w dniach 20-28 kwietnia. W planie 11 koncertów, w tym liczne prawykonania, także dzieł kompozytorów ukraińskich – Igora Szczerbakowa i Jurija Kaniuka, przypomnienie twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego oraz panele dyskusyjne. Program Festiwalu: www.musicapolonicanova.pl

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 17/2012

Podobne artykuły