Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
1. PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA ZAWIODŁY. Lot głowy państwa i towarzyszących mu osób w takich warunkach nie powinien się odbyć. Państwo nie zdało egzaminu.
2. OD LAT NARASTAŁ PROBLEM Z PRZEWOŻENIEM VIP-ÓW, sytuacja w 36. pułku groziła tragedią. Przymykanie oczu, brak nadzoru nigdy nie powinny się powtórzyć.
3. PO KATASTROFIE POPEŁNIONO WIELE BŁĘDÓW. Nie udało się dobrze zabezpieczyć terenu katastrofy i wraku. Nie zrobiono wszystkich potrzebnych ekspertyz. Zbyt pochopnie zaufano Rosjanom, z którymi współpraca ułożyła się źle. Rodziny nie otrzymały odpowiedniej pomocy, szczególnie bulwersują fakty pomylenia ciał ofiar tragedii.
4. PAŃSTWOWA KOMISJA WYKONAŁA POTĘŻNĄ PRACĘ. Jej raport przedstawia przyczynę katastrofy („zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg”), a także wytyka błędy: w organizacji lotu, szkoleniu załogi, nadzoru nad 36. pułkiem, przygotowaniu lotniska, pracy rosyjskich kontrolerów. W dokumencie są jednak błędy – np. niepoparta dowodami teza o obecności gen. Błasika w kokpicie. Komisja powinna wznowić działalność choćby po to, żeby je poprawić.
5. NIE MA DOWODÓW NA TO, ŻE DOSZŁO DO ZAMACHU. Nie można jednak wykluczyć, że w śledztwie pojawią się nowe okoliczności, które muszą zostać poddane analizie ekspertów i prokuratorów.
6. KONIECZNY JEST MERYTORYCZNY DIALOG (wymiana analiz i odpowiedzi na nie) między ekspertami Państwowej Komisji a członkami zespołu Macierewicza. Każda wątpliwość powinna znaleźć wyjaśnienie i odpowiedź. Opinia publiczna musi być o tym informowana.
7. TRZEBA UPAMIĘTNIĆ PREZYDENTA RP i osoby, które mu towarzyszyły. Upamiętnić w sposób godny i widoczny.