Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Tym razem przedmiotem medialnego szyderstwa - na kilka dni przed największym chrześcijańskim świętem, Wielkanocą - stał się Jezus Chrystus i Kościół katolicki w postaciach papieża i kardynałów. Wytrzymałość chrześcijan na plugawienie ich świętości, a dodatkowo wytrzymałość katolików na szydzenie z ich najważniejszej instytucji zdecydował się przetestować niemiecki muzyczny kanał MTV. Rozpoczął on prowokacyjną kampanię reklamową zapowiadającą emisję animowanego serialu "Popetown" ("Miasto papieża"). W reklamie pojawił się pusty krzyż, a obok w fotelu przed telewizorem zaśmiewający się Jezus w koronie cierniowej i we krwi, mówiący: "Śmiać się, zamiast wisieć". Serial wyśmiewa funkcjonowanie Watykanu, traktuje o zidiociałym i infantylnym papieżu oraz sprzedajnych kardynałach. Film został wyprodukowany przez BBC w 2004 r., ale - w rezultacie protestów - nie wyemitowano go na Wyspach.
W wyniku natychmiastowego sprzeciwu - m.in. niemieckiego episkopatu, największej organizacji katolików świeckich i środowisk protestantów - MTV zdjęła reklamę, choć nie zamierza zrezygnować z prezentacji serialu. Wiele wskazuje jednak na to, że gorzka nauka, jaka płynie z niedawnego bezczeszczenia islamskich świętości, nie poszła na marne. Wyznawcy Chrystusa, w szczególności członkowie Kościoła katolickiego w Niemczech, głośniej i odważniej niż zwykle zaczynają protestować przeciwko szydzeniu z chrześcijańskich świętości. Coraz wyraźniej też widać, że - wbrew pewnemu mrocznemu proroctwu - nie jesteśmy uczestnikami konfliktu cywilizacji chrześcijańskiej i cywilizacji islamskiej. Konflikt rozgrywa się na innym poziomie, a chrześcijaństwo i islam w gruncie rzeczy sytuują się po jednej stronie atakowani przez środowiska, które swoją niechęć do religii i żałosne odarcie z poczucia jakiejkolwiek świętości ubierają w coraz bardziej pusto brzmiące hasła wolności słowa.