Nowy Kanał Panamski

Rozbudowa trwała dziewięć lat i kosztowała ponad 5 mld dolarów: w niedzielę 26 czerwca otwarto poszerzony Kanał Panamski.

27.06.2016

Czyta się kilka minut

 / Fot. PANAMA CANAL AUTHORITY / EPA / PAP
/ Fot. PANAMA CANAL AUTHORITY / EPA / PAP

Na jego rozbudowę zużyto 19 razy więcej stali niż na wieżę Eiffla w Paryżu, a zatrudnionych było przy tym 40 tys. robotników. Odtąd z tej najważniejszej – obok Kanału Sueskiego – sztucznej drogi wodnej, łączącej Atlantyk z Pacyfikiem, mogą korzystać także wielkie statki handlowe klasy postpanamax (transportujące do 14 tys. kontenerów) lub tankowce ze skroplonym gazem, które wcześniej musiały opływać przylądek Horn. Przez „stare” śluzy mogły przepływać statki transportujące tylko do 4400 kontenerów. Eksperci szacują, że poszerzony Kanał otworzy nowy rozdział w światowym handlu: transportowany tędy fracht może zwiększyć się z obecnych 300 mln do 600 mln ton rocznie. ©℗


Na podst. DPA

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 27/2016