Na skróty

90. urodziny obchodził ksiądz Jan Twardowski, poeta. “Zachowanie w sobie dziecięcej wiary ratuje od rozpaczy - mówił w wywiadzie udzielonym “Rzeczpospolitej". - Trzeba tu oczywiście odróżnić słowo »dziecięcy« od »dziecinny«. »Dziecinny« trąci infantylizmem. »Dziecięcy« nie łączy się z wiekiem, lecz z pewnym stopniem wrażliwości i ufności. Tej dziecięcej ufności oczekuje od nas Bóg". Ostatnio do księgarń trafiła kolejna książka ks. Twardowskiego - “Budzić nadzieję. Abecadło 90-latka". Nagroda miesięcznika “Odra" za rok 2004 przypadła Karolowi Modzelewskiemu, autorowi książki “Barbarzyńska Europa". “Rzetelna i krytyczna praca na źródłach, świadomość badawczych ograniczeń, zarazem odwaga w stawianiu hipotez, a przede wszystkim wielka pokora stanowią cechy historyka par excellence. Norman Davies powtarza przewrotnie, ale i całkiem serio, że »historyk zawsze kłamie«. Ma rację, ale odnoszę wrażenie, że owe memento powinno brzmieć: »Historyk zawsze zmyśla« - pisze w “Odrze" nasz redakcyjny kolega, Marek Zając. - Kłamstwo skrywa bowiem w sobie zamierzony fałsz, zmyślenie zaś bliższe jest działaniom mimowolnym. Chodzi przecież o to, że badacz nigdy nie ma pewności, czy zamierzchłe źródła są zgodne ze stanem faktycznym. Dziejopisarstwo stanowi zatem w dużym stopniu sztukę intuicyjnego rekonstruowania przeszłości. Umysł historyka musi funkcjonować w ramach paradoksu: idealnie wyważyć między wyobraźnią i empirią, kwantum namacalnych faktów i błyskotliwą ich interpretacją. »Barbarzyńską Europę« można uznać za dzieło pod tym względem wzorcowe". W interesującym najnowszym numerze pisma (2005, nr 5) znajdziemy też fragment książki Edgara Morina (filozof znany w Polsce przede wszystkim jako autor dzieła “Zagubiony paradygmat - natura ludzka") oraz obszerny blok materiałów poświęconych literaturze francuskiej (m.in. Alainowi Robbe-Grilletowi). Przede wszystkim zaś poruszający wiersz Tadeusza Różewicza “cóż z tego że we śnie", z którego zacytujmy zakończenie: “piszę na wodzie / piszę na piasku / z garści ocalonych słów / z kilku zdań prostych / jak proza cieśli / z kilku nagich wierszy / buduję arkę / żeby coś uratować / z potopu / który nas zaskakuje / w biały dzień / albo w środku nocy / zmywa z powierzchni ziemi / buduję moją arkę / pijany statek / papierowy okręcik / pod czerwonymi / czarnymi żaglami / Cóż z tego że we śnie". Laureatami Nagród Ministra Kultury w roku 2005 zostali: Magdalena Abakanowicz, Aleksander Błachowski, Jacek Bocheński, Michał Bristiger, Krzysztof Gąsiorowski, Janusz Głowacki, Genowefa Grabowska, Jerzy Hoffman, Mieczysław Jahoda, Zygmunt Krauze, Zygmunt Kuchta, Marek Kwiatkowski, Andrzej Łapicki, Jerzy Maksymiuk, Janusz Morgenstern, Andrzej Mroczek, Janusz Pulnar, Jerzy Semkow, Jerzy Trela i Józef Wilkoń. Specjalną honorową nagrodę otrzymał Zespół Zamku Królewskiego w Warszawie. W przyszłym roku przypada 250. rocznica urodzin Wolfganga Amadeusza Mozarta. Obchody zaplanowano m.in. w Wiedniu, gdzie w odrestaurowanym Theater an der Wien prezentowane będą nowe inscenizacje dzieł operowych genialnego kompozytora. Wśród zaproszonych reżyserów znalazł się Krystian Lupa, który wyreżyseruje - jako swoje pierwsze przedstawienie operowe - “Czarodziejski flet". Premiera planowana jest na 13 maja 2006 r. W Kielcach powstała Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej, założona przez Leszka Mądzika, reżysera, twórcę spektakli Sceny Plastycznej KUL. Na pierwszej wystawie można oglądać prace m.in. Beresia, Fijałkowskiego, Gierowskiego, Hasiora, Nowosielskiego, Rodzińskiego... Jury toruńskiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt 2005 przyznało następujące nagrody. Nagroda I - “White Star", reż. Lies Pauwels (Teatr Victoria z Gent); II - “Madagaskar", reż. Rimas Tuminas (Wileński Teatr Mały); III - “Skrzypce Rotszylda", reż. Kama Ginkas (Moskiewski Teatr Młodego Widza); najlepszy reżyser - Rimas Tuminas; najlepszy młody twórca - Jan Klata za “...córkę Fizdejki" (Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego z Wałbrzycha). Zakończył się drugi Warszawski Festiwal Poezji im. Zbigniewa Herberta. W jego ramach zaprezentowano oparty o wiersze Herberta spektakl “Tyle pytań. Eschatologiczne przeczucia Pana Cogito" i koncert Anny Szałapak, która wykonała piosenki do utworów Ewy Lipskiej. Odbyły się też spotkania autorskie, m.in. Julii Hartwig, Jerzego Górzańskiego, Juliana Kornhausera i Jarosława Mikołajewskiego. Kraków i Warszawa gościły Festiwal Literatury Popularnej “Poplit", zorganizowany przez Instytut Książki. Z czytelnikami spotkali się Zofia Beszczyńska, Eduard Mendoza, Anita Nair, Edmund Niziurski, Joanna Olech i Andrzej Sapkowski, w ramach przeglądu filmowego obejrzeć można było m.in.: “Nigdy w życiu", “Dziecko Rosemary" i “Solaris", odbyły się też warsztaty rysowania komiksów. O “tożsamość Europejki" spierały się Rujana Jeger, Noemi Szecsi, Natalka Śniadanko, Judith Kuckart i Katarzyna Sowula, zaś “bitwę o POP" stoczyli Kinga Dunin, Tomasz Kołodziejczak, Wojciech Orliński, Andrzej Sapkowski, Paweł Dunin-Wąsowicz i Dariusz Nowacki. W Sopocie odbywał się V Krajowy Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej “Dwa Teatry". O główne nagrody ubiegało się 16 słuchowisk i 15 spektakli Teatru Telewizji, m.in. “Dzień podróżny" Eustachego Rylskiego w reż. Kazimierza Kutza, “Antygona" w reż. Andrzeja Seweryna oraz “Pamiętnik z Powstania Warszawskiego" w reż. Marii Zmarz-Koczanowicz. W Łodzi zakończył się 8. Festiwal Muzyki Filmowej. Jego głównym bohaterem był Henryk Wars, autor tak znanych piosenek jak “Miłość ci wszystko wybaczy" czy “Umówiłem się z nią na dziewiątą". Zakończył się 45. Krakowski Festiwal Filmowy. Smoka Smoków otrzymał Jurij Norstein - pisze o nim w tym numerze “TP" Bogusław Zmudziński - a w ramach konkursów oraz imprez towarzyszących widzowie mogli obejrzeć ponad 400 dzieł. Relacja - w następnym numerze. Mieszkający w Paryżu polski kolekcjoner, Marek Keller przekazał Muzeum Chopina autograf niepublikowanego dotąd listu Fryderyka Chopina z 1848 r. Na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Teatr Tańca Sashy Waltz z Berlina zaprezentował spektakl “Ciała", rozpoczynając Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Ciało-Umysł. Szczegółowy program trwającego do 11 czerwca festiwalu: W dniach 9 - 12 czerwca we Wrocławiu odbędzie się drugi Festiwal Kultury Białoruskiej, zorganizowany przez Kolegium Europy Wschodniej i Urząd Miasta. W programie m.in. projekcje filmów dokumentalnych, wystawy, koncerty muzyki cerkiewnej i rockowej, panel “Polsko-białoruska współpraca kulturalna". Szczegóły: W Polsce gościł Horst Eckert, urodzony w Zabrzu pisarz niemiecki, znany czytelnikom na całym świecie jako Janosch, autor cyklu książek dla dzieci, którego bohaterami są Miś i Tygrysek (w Polsce od kilku lat wydaje je Znak). W programie wizyty znalazł się m.in. spektakl katowickiego Teatru Korez według powieści Janoscha “Cholonek, czyli dobry Pan Bóg z gliny". 11 czerwca w siedzibie Collegium Civitas w Pałacu Kultury i Nauki odbędzie się - zorganizowana przez tę uczelnię oraz Stowarzyszenie Wolnego Słowa - konferencja “Kultura niezależna w PRL". Wśród tematów prelekcji znajdą się m.in. niezależne organizacje młodzieżowe, wydawnictwa drugoobiegowe, rola mediów emigracyjnych, teatr stanu wojennego czy pieśniarstwo Jacka Kaczmarskiego. W plebiscycie na ulubionego bohatera kina science-fiction, zorganizowanym wśród czytelników “Cinemy", “Esensji" oraz internetowego portalu Stopklatka.pl, zwyciężył znany z cyklu “Gwiezdne wojny" lord Darth Vader.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 24/2005

Podobne artykuły

Obraz tygodnia
"Kiedy pada pytanie, co z kina Kieślowskiego pozosta­ło dzisiaj, mam odczucie, że jego postać i dzie­ło nie przestają drażnić, głównie chyba w śro­dowisku polskiego kina. Proponowałbym więc, żeby zo­stawić psychologiczne urazy i kompleksy, i dostrzec ogromną aktualność, nowocze­sność i piękno jego filmów. Ale może to, co najważniejsze - dostrzec ten potężny ładunek empatii... Wtedy może zaczniemy szczerze roz­mawiać, czego brakuje we współczesnej sztu­ce, a co jest w jego twórczości. Czasem spoty­kając się z interpretacją jego twórczości, łapię się za głowę: jakich strun on do­tykał! Równie często w tych tekstach zamiast opisu jego dzieła widzę jakąś psychodramę, autoanalizę, jakiś psychologiczny opis nie tyle tego, co jest na ekranie, ile problemów, z któ­rymi boryka się autor. Być może szczerość jego filmów, ich siła powodu­je, iż chciałoby się go zamknąć i otworzyć za 20 lat, bo byłoby łatwiej. Nie przeszkadzałyby pytania, które stawiał, tematy, które podej­mował, talent i pracowitość oraz uczciwość, które ewidentnie z jego utworów emanują - mówi Krzysztof Piesiewicz w dyskusji na temat filmów Krzysztofa Kieślowskiego ("Kino" nr 1/2006). - Być może te pojawiające się w Polsce głosy, że jego kino jest anachroniczne, to próba powiedzenia: dosyć z tym facetem, wystarczy! Chciałoby się go przeskoczyć i pójść dalej. My­ślę jednak, że w takim stanie emocji to się nie uda: nie zrobi się nic na jego miarę". Redakcyjną rozmową z udziałem także Natalii Korynckiej-Gruz, Katarzyny Taras, Konrada J. Zarębskiego i Stanisława Zawiślińskiego "Kino" inauguruje Rok Kieślowskiego, w którym obchodzić będziemy 10-lecie śmierci reżysera. Styczniowy numer miesięcznika ukazał się w odnowionej szacie graficznej. Znajdziemy w nim m.in. szkic Piotra Wojciechowskiego o "Harrym Potterze" oraz rozmowę z Agnieszką Odorowicz.
W wieku 88 lat zmarła Birgit Nilsson, wybitna szwedzka śpiewaczka operowa, legendarna odtwórczyni ról wagnerowskich, m.in. Brunhildy w "Pierścieniu Nibelunga" i Izoldy w "Tristanie i Izoldzie".
Paszporty "Polityki" otrzymali w tym roku: Rafał Blechacz (muzyka), Jan Klata (teatr), Robert Kuśmirowski (sztuki piękne), Marek Krajewski (literatura), Przemysław Wojcieszek (film), zespół Skalpel (estrada) oraz Paweł Dunin-Wąsowicz (kreator kultury).
W warszawskim Muzeum Narodowym trwa wielka monograficzna wystawa Józefa Pankiewicza, prezentująca ponad 500 dzieł artysty, którego 140. rocznica urodzin przypada w tym roku. "Trzeba chodzić po tej wystawie z pełną świadomością swoistości tego zjawiska, symptomatycznego dla polskiej sztuki, rzadko radykalnej, rzadko przecierającej szlaki całkiem nowe. Ale trzeba je docenić" - pisze Dorota Jarecka. Obok - recenzja Bogusława Deptuły.
Obraz tygodnia
Według badań przeprowadzonych przez Zakład Badań Czytelnictwa Biblioteki Narodowej w Warszawie około połowa Polaków w ogóle nie czyta książek. Jako osoby mające systematyczny kontakt z książką (przynajmniej siedem książek rocznie) ocenia się 17 proc. społeczeństwa.
W Stanach Zjednoczonych ukazały się wiersze zebrane Zbigniewa Herberta. 600-stronicowy tom "The Collected Poems 1956-1998" sprzedał się w nakładzie 15 tys. egzemplarzy i zbiera znakomite recenzje. "Gazeta Wyborcza" cytuje m.in. Charlesa Simica z "The New York Review of Books": "Choć Herbert nie zdążył otrzymać Nobla jak Miłosz czy Szymborska, z pewnością zasługuje na to, aby być w ich towarzystwie. Z tej trójcy jest poetą najbardziej oryginalnym i obdarzonym największym poczuciem humoru".
W Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie odbyła się prezentacja książki "Ewangelia według Judasza", której autorzy - poczytny pisarz Jeffrey Archer i biblista prof. F. Moloney - próbują przedstawić historię Jezusa z punktu widzenia Judasza. Książka trafi do księgarń 14 krajów, w Polsce wydał ją Rebis.
Nagrodę im. Karla Dedeciusa, przyznawaną po raz trzeci przez Fundację Roberta Boscha dla polskich tłumaczy literatury niemieckojęzycznej i niemieckich tłumaczy literatury polskiej, otrzymają w roku 2007 Tadeusz Zatorski i Martin Pollack. Tadeusz Zatorski jest autorem przekładów dzieł m.in. Heinricha Heinego, Heinricha Bölla, Maxa Webera oraz myśli i aforyzmów Georga Christopha Lichtenberga. Martin Pollack ma w swoim translatorskim dorobku książki Ryszarda Kapuścińskiego, Henryka Grynberga, Wilhelma Dichtera i Michała Głowińskiego.
Tymczasowym dyrektorem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie została Elżbieta Ofat, dotychczas odpowiedzialna za sprawy administracyjne i operacyjne placówki.
Obraz tygodnia
W wieku 90 lat w Warszawie zmarł ksiądz Jan Twardowski, poeta. Autorowi słynnej frazy "Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą", naszemu dawnemu współpracownikowi, poświęcamy w tym numerze "Tygodnika" specjalny dodatek.
"Jesteśmy spadkobiercami pradawnej wiedzy, którą przekazywano przez wieki... Wiele słów, których używamy automatycznie, jest w rzeczywistości jej żywym świadectwem. Ponieważ zapomnieliśmy, jakie jest prawdziwe znaczenie powszechnie używanych słów, takich jak »katolik« czy »uniwersytet« - słów, które mogłyby skierować nas w stronę jednego, w stronę uniwersalnego i niepowtarzalnego - musimy wynajdować nowe słowa, na przykład »holistyczny« (wywiedzione z greckiego »holos«, które oznacza całość albo całkowitość), aby przypominały nam o niebezpieczeństwie fragmentaryzacji i rozproszenia wiedzy. Coraz mocniej odczuwa się w świecie potrzebę, aby te dwa światy - świat nauki i świat religii - zeszły się z sobą, zdając sobie zarazem sprawę, że w obydwu patrzy się na życie z odmiennych punktów widzenia. Jeden świat, oparty na niezwykłym pomnażaniu wiedzy związanej wyłącznie z aktywnością umysłu czy też mózgu, wydaje się prowadzić nas do coraz większej złożoności i wyprowadzać nas na zewnątrz, przede wszystkim na zewnątrz nas samych. Drugi świat i jego wiedza wydają się odnosić do »bycia«, do czegoś, co prowadzi nas ku wnętrzu i tam odsłania tajemnicę" - tłumaczył Michel de Salzman, uczeń Georgija Iwanowicza Gurdżijewa (1877-1949).