Na skróty

W Iraku zastrzelony został Waldemar Milewicz, wielokrotnie nagradzany dziennikarz, korespondent wojenny TVP. W zamachu terrorystycznym pod Bagdadem zginął też towarzyszący Milewiczowi montażysta TVP Mounir Bouamrane, z pochodzenia Algierczyk; ranny został operator Jerzy Ernst. “Archiwum z powieści Saramago »Wszystkie imiona«, jak i Encyklopedia z opowiadania Kiša »Encyklopedia umarłych« wydają się jawnie sprzeniewierzać celom, którym powinny służyć obydwie te instytucje: ocalania od zapomnienia tego, co naprawdę dla kultury ważne. Ponieważ nie może być tak, że wszystko naraz jest ważne, Pamięć Archiwum i Pamięć Encyklopedii musi hierarchizować. Nie da się zapamiętać wszystkich, ci więc, którzy nie zasłużyli się wystarczająco, wpadają w czarny lej niepamięci. Tymczasem przywołane tu wizje Archiwum i Encyklopedii z jakąś dającą do myślenia przewrotnością i determinacją upierają się, że przeciwnie: wszystko jest ważne, każdy żywot, bez względu na jego zasługi, wart jest pamiętania. Hasło »Wszystkie imiona«, które Archiwum Akt Głównych nosi w herbie, mogłoby być także idealnym mottem dla Encyklopedii Umarłych prowadzonej przez osobliwą sektę z zapamiętałą, niemal nie-ludzką konsekwencją. Obydwie te instytucje wprowadzają do zobiektywizowanej i beznamiętnej pamięci archiwalno-encyklopedycznej parametr jakby z porządku zupełnie innego niż czysto informacyjny: współ-czucie. Pozwala to przywołać niezwykle istotny, a rzadko przypominany związek pamięci i serca. Ów związek przechował się jeszcze w idiomatyce kilku języków europejskich, w których wyrażenie »uczyć się na pamięć« oddaje się - przykładowo - przez by heart czy par coeur. Pamięć, zwłaszcza pamięć absolutna, pamięć, która podejmuje się beznadziejnego zadania pamiętania o wszystkich umarłych, okazuje się tu innym imieniem miłości" - pisze Dariusz Czaja w “Kontekstach" (2003, nr 3-4). Najnowszy, podwójny numer kwartalnika jest jednocześnie drugą częścią imponującej rozmachem całości poświęconej pamiętaniu i zapominaniu. Część pierwsza ukazała się kilka miesięcy temu i pisaliśmy o niej w “Na skróty". W drugiej, która trafiła do księgarń niedawno, obok szkicu Czai znajdziemy m.in. rozmowę z Ryszardem Kapuścińskim, eseje filozoficzne, antropologiczne i historyczne (m.in. Franklin R. Ankersmit, Kerwin Lee Klein, Stephanie West, Jean-Pierre Vernant), obszerny blok materiałów osnutych wokół książki Wiesława Juszczaka “Realność bogów", poświęcony antykowi, a zarazem różnicom między dwiema drogami prowadzącymi do odpomnienia przeszłości - naukowca i wyznawcy, mistyka, artysty... Całość znakomita: koniecznie do kupienia, przeczytania i przemyślenia, a potem pozostawienia w bibliotece - raczej wśród książek niż czasopism... Rzeźbiarka Magdalena Abakanowicz i reżyser teatralny Krzysztof Warlikowski otrzymali prestiżowe francuskie Ordery Sztuki i Literatury. Wcześniej we Francji uhonorowano nimi Andrzeja Wajdę, Tadeusza Kantora, Krystiana Lupę i Andrzeja Seweryna. Literaturoznawca i pisarz Michał Głowiński otrzymał Nagrodę Herdera Fundacji F.V.S. Istniejąca od 1963 roku nagroda przyznawana jest co roku w Wiedniu siedmiu przedstawicielom świata sztuki i humanistyki z krajów Europy Środkowej i Południowej. Wśród polskich laureatów znaleźli się dotąd m.in. Witold Lutosławski, Roman Ingarden, Zbigniew Herbert, Krzysztof Penderecki, Magdalena Abakanowicz, Jan Józef Szczepański, Władysław Bartoszewski, Andrzej Wajda, Mieczysław Porębski i Wisława Szymborska. Fundacja F.V.S., założona przez hamburskiego kupca i senatora Alfreda Toepfera (1894-1993), przyznaje szereg prestiżowych nagród, m.in. Nagrodę Shakespeare’a i Nagrodę Montaigne’a. W galerii IRSA Fine Art (Warszawa) trwa wystawa rzeźb i rysunków Aliny Szapocznikow “Zatrzymać życie". “»Może dlatego tak podoba się szkic dzieła, że każdy może go uzupełnić według swej fantazji« - te słowa Delacroix brzmią szczególnie trafnie przy oglądaniu monotypii Szapocznikow - pisze w katalogu wystawy Krystyna Czerni. - Ciemne, rozlane kleksy, symetryczne plamy dekalkomanii kiełkują nagle giętką, zwinną kreską. Rzeźbiarce nie wystarcza kształt odciśnięty na papierze, dopowiada formę odręczną linią, wysnuwa z niej jakieś włókna, wąsy, pnącza, jakby chciała rozciągnąć kształt, przyszpilić go do papieru. (...) Te prace łączą lekkość z masywnym kształtem bryły, przypominają skamieniałe motyle, statki o skrzydlatych żaglach kłujących powietrze". W Krakowie i Poznaniu zakończyły się czwarte Dni Tischnerowskie. Nagrody im. ks. Józefa Tischnera odebrali ks. Tomasz Węcławski, Wiktor Osiatyński oraz siostry Teresa i Marta Sawickie, odbyła się konferencja naukowa “Józefa Tischnera refleksja nad życiem publicznym", zaś gościem specjalnym Dni był w tym roku Ernst-Wolfgang Böckenförde, który wygłosił odczyt pt. “Wolność - państwo - religia w jednoczącej się Europie" oraz wziął udział w debacie o miłości, z udziałem Barbary Skargi, Tadeusza Gadacza, ks. Wacława Hryniewicza, Krzysztofa Michalskiego i Władysława Stróżewskiego. Można było oglądać filmy poświęcone twórcy “Filozofii dramatu", a uczestnicy specjalnego koncertu zbierali pieniądze na stworzenie izby pamięci ks. Józefa Tischnera w Łopusznej. Tekst Böckenfördego, zapis debaty i relacje z “Dni" publikujemy w numerze 20/2004. Obraz Pabla Picassa “Chłopiec z fajką" (1905) sprzedano w nowojorskim domu aukcyjnym Sotheby’s za rekordową kwotę 104 mln dolarów. Dzieło to było częścią kolekcji malarstwa rodziny Whitneyów, której członkowie większość płócien przekazali do muzeów w Waszyngtonie, Nowym Jorku i New Heaven, część zaś ofiarowali fundacji Greentree, zajmującej się m.in. niesieniem pomocy dzieciom. Kwota uzyskana ze sprzedaży obrazu Picassa zasili konto tej właśnie organizacji. Jacek Łukasiewicz (za zbiór szkiców krytycznoliterackich “Ruchome cele") oraz Piotr Matywiecki (za tom wierszy “Zwyczajna, symboliczna, prawdziwa") zostali laureatami Nagrody Literackiej Czterech Kolumn, powstałej z inicjatywy Stanisława Pasternaka, sadownika spod Wrocławia, przyznawanej od 2001 roku. W Toruniu rozpoczął się XI Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich “Pro Baltica" (potrwa do 22 maja). W dniach 14-26 maja w warszawskiej “Kinotece" (Pałac Kultury i Nauki) odbędzie się obszerny Przegląd Światowego Filmu Dokumentalnego “Docreview". W sześciu kategoriach tematycznych zostanie zaprezentowane ponad 20 filmów, m.in. nagrodzona na festiwalu w Sundance “Korporacja" Marka Achbara i Jennifera Abbotta - dokument o zagrożeniach, jakie niesie z sobą rozwój gigantycznych ponadnarodowych przedsiębiorstw, zrealizowany z udziałem m. in. Michaela Moore, Noama Chomsky’ego, Miltona Friedmana i Naomi Klein, autorki słynnej książki “No Logo". Szczegóły: W dniach 10-14 maja odbywa się w Mikołowie Tydzień Maja Poetyckiego 2004, zorganizowany przez Instytut Mikołowski. Z czytelnikami spotkają się Jacek Gutorow, Feliks Netz, Andrzej Niewiadomski, Leszek Szaruga oraz Bartosz Konstrat i Piotr Kuśmirek, laureaci ubiegłorocznego Poetyckiego konkursu im J. Bierezina na debiut książkowy. W krakowskiej Galerii Zderzak prezentowane są fotografie Wojciecha Wilczyka z cyklu “Czarno-biały Śląsk" - realistyczne, oszczędne w formie zapisy zniszczonej, postindustrialnej śląskiej przestrzeni i jej mieszkańców. W Zakopanem, staraniem Tatrzańskiego Klubu Katolickiego KIK, odsłonięto na ścianie willi “Kozica" przy ul. Kasprusie pamiątkową tablicę, upamiętniającą pobyt w tym miejscu (w latach 1947-60) pisarza i tłumacza Ludwika Hieronima Morstina. Najwyższa Izba Kontroli wykryła nieprawidłowości w sposobie przyznawania przez Ministerstwo Kultury dotacji w latach 2001-03. Wysokość nadużyć, dokonanych przez rozmaite stowarzyszenia, fundacje i samorządy, szacowana jest na ok. 3 mln zł. Szereg błędów w procesie opiniowania i rozpatrywania wniosków zaowocował m.in. przyznaniem wysokich subsydiów projektom wydawniczym (np. Fundacji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina), które nigdy nie zostały zrealizowane. Agencja Prelite, na zlecenie władz rosyjskich, przygotuje w Polsce kampanię reklamową “Rosja - odkrycie na nowo", mającą na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku tego kraju. Jednym z jej elementów będzie spektakularna obecność rosyjskich wydawnictw na 46. Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie (od 20 maja), gdzie Rosja (będąca w tym roku gościem honorowym) zarezerwowała około 40 proc. powierzchni wystawienniczej.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 20/2004

Podobne artykuły

Obraz tygodnia
"Kiedy pada pytanie, co z kina Kieślowskiego pozosta­ło dzisiaj, mam odczucie, że jego postać i dzie­ło nie przestają drażnić, głównie chyba w śro­dowisku polskiego kina. Proponowałbym więc, żeby zo­stawić psychologiczne urazy i kompleksy, i dostrzec ogromną aktualność, nowocze­sność i piękno jego filmów. Ale może to, co najważniejsze - dostrzec ten potężny ładunek empatii... Wtedy może zaczniemy szczerze roz­mawiać, czego brakuje we współczesnej sztu­ce, a co jest w jego twórczości. Czasem spoty­kając się z interpretacją jego twórczości, łapię się za głowę: jakich strun on do­tykał! Równie często w tych tekstach zamiast opisu jego dzieła widzę jakąś psychodramę, autoanalizę, jakiś psychologiczny opis nie tyle tego, co jest na ekranie, ile problemów, z któ­rymi boryka się autor. Być może szczerość jego filmów, ich siła powodu­je, iż chciałoby się go zamknąć i otworzyć za 20 lat, bo byłoby łatwiej. Nie przeszkadzałyby pytania, które stawiał, tematy, które podej­mował, talent i pracowitość oraz uczciwość, które ewidentnie z jego utworów emanują - mówi Krzysztof Piesiewicz w dyskusji na temat filmów Krzysztofa Kieślowskiego ("Kino" nr 1/2006). - Być może te pojawiające się w Polsce głosy, że jego kino jest anachroniczne, to próba powiedzenia: dosyć z tym facetem, wystarczy! Chciałoby się go przeskoczyć i pójść dalej. My­ślę jednak, że w takim stanie emocji to się nie uda: nie zrobi się nic na jego miarę". Redakcyjną rozmową z udziałem także Natalii Korynckiej-Gruz, Katarzyny Taras, Konrada J. Zarębskiego i Stanisława Zawiślińskiego "Kino" inauguruje Rok Kieślowskiego, w którym obchodzić będziemy 10-lecie śmierci reżysera. Styczniowy numer miesięcznika ukazał się w odnowionej szacie graficznej. Znajdziemy w nim m.in. szkic Piotra Wojciechowskiego o "Harrym Potterze" oraz rozmowę z Agnieszką Odorowicz.
W wieku 88 lat zmarła Birgit Nilsson, wybitna szwedzka śpiewaczka operowa, legendarna odtwórczyni ról wagnerowskich, m.in. Brunhildy w "Pierścieniu Nibelunga" i Izoldy w "Tristanie i Izoldzie".
Paszporty "Polityki" otrzymali w tym roku: Rafał Blechacz (muzyka), Jan Klata (teatr), Robert Kuśmirowski (sztuki piękne), Marek Krajewski (literatura), Przemysław Wojcieszek (film), zespół Skalpel (estrada) oraz Paweł Dunin-Wąsowicz (kreator kultury).
W warszawskim Muzeum Narodowym trwa wielka monograficzna wystawa Józefa Pankiewicza, prezentująca ponad 500 dzieł artysty, którego 140. rocznica urodzin przypada w tym roku. "Trzeba chodzić po tej wystawie z pełną świadomością swoistości tego zjawiska, symptomatycznego dla polskiej sztuki, rzadko radykalnej, rzadko przecierającej szlaki całkiem nowe. Ale trzeba je docenić" - pisze Dorota Jarecka. Obok - recenzja Bogusława Deptuły.
Obraz tygodnia
Według badań przeprowadzonych przez Zakład Badań Czytelnictwa Biblioteki Narodowej w Warszawie około połowa Polaków w ogóle nie czyta książek. Jako osoby mające systematyczny kontakt z książką (przynajmniej siedem książek rocznie) ocenia się 17 proc. społeczeństwa.
W Stanach Zjednoczonych ukazały się wiersze zebrane Zbigniewa Herberta. 600-stronicowy tom "The Collected Poems 1956-1998" sprzedał się w nakładzie 15 tys. egzemplarzy i zbiera znakomite recenzje. "Gazeta Wyborcza" cytuje m.in. Charlesa Simica z "The New York Review of Books": "Choć Herbert nie zdążył otrzymać Nobla jak Miłosz czy Szymborska, z pewnością zasługuje na to, aby być w ich towarzystwie. Z tej trójcy jest poetą najbardziej oryginalnym i obdarzonym największym poczuciem humoru".
W Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie odbyła się prezentacja książki "Ewangelia według Judasza", której autorzy - poczytny pisarz Jeffrey Archer i biblista prof. F. Moloney - próbują przedstawić historię Jezusa z punktu widzenia Judasza. Książka trafi do księgarń 14 krajów, w Polsce wydał ją Rebis.
Nagrodę im. Karla Dedeciusa, przyznawaną po raz trzeci przez Fundację Roberta Boscha dla polskich tłumaczy literatury niemieckojęzycznej i niemieckich tłumaczy literatury polskiej, otrzymają w roku 2007 Tadeusz Zatorski i Martin Pollack. Tadeusz Zatorski jest autorem przekładów dzieł m.in. Heinricha Heinego, Heinricha Bölla, Maxa Webera oraz myśli i aforyzmów Georga Christopha Lichtenberga. Martin Pollack ma w swoim translatorskim dorobku książki Ryszarda Kapuścińskiego, Henryka Grynberga, Wilhelma Dichtera i Michała Głowińskiego.
Tymczasowym dyrektorem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie została Elżbieta Ofat, dotychczas odpowiedzialna za sprawy administracyjne i operacyjne placówki.
Obraz tygodnia
W wieku 90 lat w Warszawie zmarł ksiądz Jan Twardowski, poeta. Autorowi słynnej frazy "Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą", naszemu dawnemu współpracownikowi, poświęcamy w tym numerze "Tygodnika" specjalny dodatek.
"Jesteśmy spadkobiercami pradawnej wiedzy, którą przekazywano przez wieki... Wiele słów, których używamy automatycznie, jest w rzeczywistości jej żywym świadectwem. Ponieważ zapomnieliśmy, jakie jest prawdziwe znaczenie powszechnie używanych słów, takich jak »katolik« czy »uniwersytet« - słów, które mogłyby skierować nas w stronę jednego, w stronę uniwersalnego i niepowtarzalnego - musimy wynajdować nowe słowa, na przykład »holistyczny« (wywiedzione z greckiego »holos«, które oznacza całość albo całkowitość), aby przypominały nam o niebezpieczeństwie fragmentaryzacji i rozproszenia wiedzy. Coraz mocniej odczuwa się w świecie potrzebę, aby te dwa światy - świat nauki i świat religii - zeszły się z sobą, zdając sobie zarazem sprawę, że w obydwu patrzy się na życie z odmiennych punktów widzenia. Jeden świat, oparty na niezwykłym pomnażaniu wiedzy związanej wyłącznie z aktywnością umysłu czy też mózgu, wydaje się prowadzić nas do coraz większej złożoności i wyprowadzać nas na zewnątrz, przede wszystkim na zewnątrz nas samych. Drugi świat i jego wiedza wydają się odnosić do »bycia«, do czegoś, co prowadzi nas ku wnętrzu i tam odsłania tajemnicę" - tłumaczył Michel de Salzman, uczeń Georgija Iwanowicza Gurdżijewa (1877-1949).