Reklama

Ładowanie...

Lata świetlne stąd

25.07.2004
Czyta się kilka minut
PKP nigdy nie była zorganizowana tak, żeby odpowiadać standardom zachodnioeuropejskim, i przez to nigdy nie mieliśmy poczucia, że jest niezbędna. Od zawsze wychodzono z założenia, że to ludzie mają przyjść do kolei, a nie odwrotnie. Kiedy samochód stał się dobrem powszechnie dostępnym, ludzie przestali przychodzić, a kolej przez ostatnie 15 lat nie zdołała na to zareagować.
P

Popatrzmy najpierw na współtowarzyszy komunistycznej hibernacji. Koleje Czeskie ČD zakupiły i wkrótce uruchomią “Pendolino" - elektryczne jednostki dalekobieżne, umożliwiające znaczne przyspieszenie jazdy na trasach nieprzystosowanych do dużych prędkości (o takie pociągi starała się też PKP, ale zrezygnowano z zakupu). Koleje ČD eksploatują też w okolicach Pragi piętrowe pociągi podmiejskie, technologicznie dorównujące najnowszym pociągom aglomeracyjnym jeżdżącym po Niemczech. Koleje węgierskie MÁV korzystają już z pierwszego “Desiro" - jednostki spalinowej, podstawy taboru niemieckich kolei lokalnych (posiada ją też kolej rumuńska).

W Czechach w latach 1993 - 2001 liczba pasażerów przypadająca na długość podróży spadła o 15 proc., w Polsce o 26 proc., zaś na Litwie aż o 80 proc. Liczba podróży koleją Czecha i Węgra (18-20 rocznie), mimo spadku wywołanego...

18653

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp roczny
199,90 zł

360 zł 160 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp 10/10
10,00 zł

Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]