Reklama

Wydanie specjalne "Polska Żydowska"

Europa seksizmu

Europa seksizmu

22.10.2018
Czyta się kilka minut
Skala przemocy wobec kobiet w europejskich parlamentach jest olbrzymia – to wniosek ze wspólnych badań Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy i Unii Międzyparlamentarnej.
CC-BY-SA-4.0
A

Aż 85 proc. kobiet doświadczyło przemocy psychicznej, 47 proc. – gróźb przemocy fizycznej. Jedna czwarta ankietowanych padła ofiarą przemocy seksualnej, a prawie 15 proc. – fizycznej. 68 proc. spotkały komentarze dotyczące ich wyglądu fizycznego lub stereotypów związanych z płcią; ponad połowę – seksistowskie zachowania w mediach społecznościowych. Na potrzeby badań rozmawiano z kobietami z 45 państw europejskich, posłankami i pracowniczkami parlamentów. ©(P)

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

i ma się jedyną szansę, by się do końca spełnić. Jak? W konsumpcji świata stojącego otworem dla każdego chcącego; konsumpcji, której znakiem jest zimny browar w lodówce i gorąca niunia z "głębokim gardłem"-trza mieć tylko kasę...W niemieckiej telewizji krąży(ła) reklama piwa z udziałem dwóch znanych celebrytów,symbolizujących finansowy sukces ludzi "spełnionych": kobieta "zrobiona na sexi" z sypialni nastrojowo oświetlonej świecami, woła do swojego partnera: "mam niespodziankę dla ciebie"; a on zjawia się z butelką piwa w drzwiach sypialni: "nie trzeba-sam znalazłem". No fajne-wszystko pod kontrolą i wszystko na wyciągnięcie ręki-łącznie z drugim człowiekiem, który w każdej relacji jest bardziej przedmiotem, jak podmiotem: serwis lub konkurencja. W ten "pragmatyczny" schemat wpisuje się także kobieta, która jest dla mężczyzny jedynie job-partnerem w politycznopoprawnej otoczce "równych praw wyborczych"; ale nigdy jako żona "w jedności ciała"-bo tej "metafizycznej" jedności nie potrzeba z perspektywy samowystarczalnego ego.Zresztą-to rodzina jest dla kobiety źródłem opresji w układzie wstecznego patriarchatu i narzuconego schematu: kuchnia, dzieci i kościół-"przemoc w rodzinie". Lepiej już jest wybrać samorealizację na drodze indywidualnej kariery, w której kobieca seksualność jest istotną kartą przetargową... #MeToo-czy to jest skarga kobiet, czy może raczej potwierdzenie utrwalonego status quo i akceptacja dla mainstreamu opartego na minimalistycznym pragmatyzmie "ciepłej wody w kranie"? I zimnego piwa i gorącej niuni...
Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]