Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Złota epoka

Złota epoka

07.12.2010
Czyta się kilka minut
Konkurs Chopinowski to niesamowite wydarzenie. Byłem wiele razy na różnych konkursach na całym świecie, ale takiego jak ten nie widziałem.
K

Konkurs Chopinowski to niesamowite wydarzenie. Byłem wiele razy na różnych konkursach na całym świecie, ale takiego jak ten nie widziałem. To właśnie na tym konkursie można w pełni poczuć ducha Chopina i zobaczyć, jak szerokie możliwości interpretacyjne daje jego muzyka. Czuję, że nadeszła złota epoka pianistyczna, że mamy przed sobą nową generację znakomitych pianistów. Każdy z laureatów jest inny, gra w odmienny sposób. Nie mogę wskazać swojego faworyta i przyznać, że tylko jeden pianista jest doskonały; to niemożliwe, bo muzyka Chopina jest wielowymiarowa, i każdy może w niej pokazać coś innego.

W muzyce jednak najważniejsza jest prawda. Nie ma w niej miejsca na fałsz i kłamstwo. Nawet jeżeli ktoś gra fenomenalnie, ale nie jest prawdziwy, jego gra mnie nie interesuje, bo nie mogę przecież zdradzić Chopina. Mój ojciec zawsze mawiał, że najważniejszy jest człowiek, później artysta, następnie muzyk, a dopiero na samym końcu pianista. Jeżeli ktoś kłamie, nie jest człowiekiem, ani artystą - jest tylko pianistą. Na tegorocznym konkursie było bardzo wielu wspaniałych, utalentowanych pianistów, ale niewielu artystów.

Na Konkursie Chopinowskim w 1955 roku, w którym brałem udział, również pojawiło się wielu ciekawych pianistów. To było bardzo dawno, ale mam wiele wspaniałych wspomnień z tamtego czasu. Zdobyłem wówczas trzecią nagrodę i nagrodę specjalną za wykonanie mazurków Chopina. Zanim jednak przyjechałem do Polski, właściwie żadnych mazurków Chopina nie grałem. Wszyscy polscy profesorowie bardzo się zdziwili, że Chińczyk mógł tak dogłębnie poczuć charakterystyczny dla mazurków rytm, i zrozumieć specyfikę tych dzieł. Tak naprawdę, sam do tej pory nie jestem w stanie tego pojąć. A co zadziwiające, teraz młodzi pianiści specjalnie do mnie przyjeżdżają i chcą się ode mnie dowiedzieć, jak grać mazurki. Nie da się przecież tego nauczyć. Nie można komuś przekazać czegoś, czego nie ma w sercu. Ale warto zapamiętać, że najważniejszą rzeczą w muzyce jest intuicja. Nie można imitować czyjejś gry, trzeba mieć swoje emocje, pomysły i swoją muzyczną intuicję.

Notowała Klaudia Baranowska (Polskie Radio)

Fou Ts’ong (ur. 1934) jest wybitnym chińskim pianistą. Studiował u Zbigniewa Drzewieckiego, w 1955 r. zdobył trzecią nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie mazurków na V Konkursie Chopinowskim. Występuje na całym świecie, jest uznanym pedagogiem, zasiada w jury prestiżowych konkursów pianistycznych.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]