Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wprowadzenie

Wprowadzenie

02.12.2013
Czyta się kilka minut
W dniach 9 – 15 XII, w niezwykłej przestrzeni gdańskich zabytków, po raz trzeci wysłuchamy koncertów festiwalu Actus Humanus.
Na okładce: Giotto di Bondone, „Narodzenie” z cyklu „Życie Chrystusa”, Padwa, Cappella degli Scrovegni (1303-05) Fot. DE AGOSTINI / A. DAGLI ORTI
A

Adwentowa pora nie jest przypadkowa: ideową osią festiwalu jest zbliżające się Boże Narodzenie i muzyka tych radosnych świąt. W artystycznej soczewce ujrzymy cały ten okres: od muzyki towarzyszącej oczekiwaniu, przez czas Narodzenia, po późniejszy wybuch karnawałowej radości. Podobny festiwal nigdy nie jest jednak wyłącznie serią koncertów. To wydarzenie jest kreacją i skupia wokół siebie jej ducha. Przybywają wielcy artyści, Jordi Savall i Fabio Biondi, Paul van Nevel i gambiści zespołu Fretwork, a wraz z nimi słuchacze – toczą się rozmowy, wymieniane są wrażenia i opinie. Festiwal tworzy społeczność. Jednocześnie Gdańsk zdobywa sławę nie tylko centrum muzyki dawnej, ale i ośrodka wykonawstwa utworu wyjątkowego w historii muzyki, fetyszyzowanego i mitycznego – „Wariacji Goldbergowskich” Jana Sebastiana Bacha. Rodzinne miasto klawesynisty, którego nazwisko zostało unieśmiertelnione w tytule zbioru, gości już regularnie, dwa razy do roku, prezentowany w kolejnych obliczach brzmieniowych – tym razem consort viol – najbardziej legendarny cykl wariacyjny. Stopniowo zmierzamy do sytuacji, w której nie tylko spotyka się na Długim Targu najwybitniejszych muzyków Europy (tak jest już w tej chwili), ale aprobata gdańskiej publiczności konieczna będzie każdemu wykonawcy „Wariacji”, by jego interpretacja mogła cieszyć się powszechnym uznaniem. A wszystko dlatego, że festiwal to nie tylko jednorazowe wydarzenie, ale także katalizator łańcucha kreacji.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]