Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Wędrując po Polsce

Wędrując po Polsce

27.06.2017
Czyta się kilka minut
Festiwal Muzyki Polskiej zajmuje szczególne miejsce na mapie kultury nie tylko Krakowa, ale i kraju.
Okładka dodatku: 13. Festiwal Muzyki Polskiej Okładka dodatku: 13. Festiwal Muzyki Polskiej
W

Wyjątkowa impreza już od 13 lat przedstawia publiczności dzieła muzyki polskiej: te najsławniejsze, nieco rzadziej wykonywane, ale też wiele kompletnie nieznanych, a zaskakująco ciekawych. Także w tym roku program wędruje od Chopina, przez późnoromantyczny modernizm Karłowicza i szaleńczą wirtuozerię Wieniawskiego, po „Psałterz” Jakuba Lubelczyka (ukłon w stronę muzyki dawnej).

– Jak co roku staram się przemycać coś rzadko wykonywanego, ale w mojej ocenie zasługującego na przypomnienie – mówi Paweł Orski, dyrektor Festiwalu. Nie zabraknie więc i muzyki współczesnej (Panufnik, Krzanowski, Knapik, Spisak, Kilar i inni), ale także bardzo szczególnego repertuaru, jak „Pieśni polskie” Francisa Poulenca, neoklasyczne aranżacje znanych polskich pieśni po francusku. Tego samego wieczoru zabrzmią też pieśni Paderewskiego: – Recitale pieśniowe traktuję wręcz jako swoistą misję, gdyż praktycznie nie wykonuje się ich w filharmoniach czy teatrach operowych – dopowiada Orski. – Muzyka wokalna, a zwłaszcza opera, jest mi szczególnie bliska, stąd w repertuarze zarówno „Widma” Moniuszki, jak i „Król Roger” Szymanowskiego. Ten ostatni tym bardziej koniecznie, że w tym roku obchodzimy 80. rocznicę śmierci kompozytora, nie mogło więc zabraknąć również innych jego dzieł: zabrzmi i „Stabat Mater”, i „Mandragora”.

Drugim wyjątkowym wydarzeniem jest koncert monograficzny Pawła Mykietyna. – To jeden z najlepszych kompozytorów współczesnych. Nie było łatwo skonstruować program koncertu monograficznego, ale myślę, że po długich konsultacjach z samym kompozytorem osiągnęliśmy bardzo ciekawy rezultat – mówi dyrektor Orski.

Festiwal, prowadzący słuchaczy przez kilka najciekawszych przestrzeni Krakowa, odbędzie się w dniach 7-16 lipca. ©

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]