Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Przyjechało ponad 150 osób, głównie pedagogów, nauczycieli i psychologów, którzy w swojej pracy pozostają wierni idei Starego Doktora: “Dziecko - po prostu człowiek". Dyskutowano o problemach dziecka we współczesnym świecie, dopingu edukacyjnym ery globalizacji, przemocy i agresji, ochronie zdrowia psychicznego dzieci uwikłanych w konflikty dorosłych, losy dzieci-ofiar wojen. Przyzwyczajeni przez media do alarmujących wiadomości o rosnącej agresji wśród dzieci w szkołach, miło było spotkać nauczycieli, którzy potrafią porozumieć się z wychowankami bez jakiejkolwiek przemocy. Dla kształcenia takich właśnie nauczycieli powołano zresztą, w porozumieniu z UNICEF, przy Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, gdzie w latach 30. wykładał Janusz Korczak, Katedrę Korczakowską.
Jedna z prelegentek, prof. Hanna Świda-Ziemba, zajęła się powszechnie dziś stosowanym pojęciem “prawa dziecka". Jej zdaniem, to twór wyłącznie kulturowy. Woli mówić o obowiązkach rodziców, opiekunów czy społeczeństwa wobec dzieci i ich potrzebach. Jak przecież wyglądają np. prawa dziecka w Afryce subsaharyjskiej? Dzieci pozbawionych wszelkich praw, skazanych na życie na ulicy? Dzieci samotnych matek? Konferencja udowadniała, co i rusz zapominaną prawidłowość, że właściwymi metodami pedagogicznymi wiele można w życiu dzieci zmienić.
WANDA KLOMINEK (Kraków)