Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Potrzebowałem czasu, by się zakochać

Potrzebowałem czasu, by się zakochać

07.12.2010
Czyta się kilka minut
W ostatnim czasie dużo pracowałem z maestro Adamem Harasiewiczem i dzięki jego pomocy nauczyłem się rozumieć i interpretować muzykę Chopina. Powodem, dla którego zgłosiłem się po raz kolejny do udziału w Konkursie, była właśnie muzyka Chopina, nie zaś sama chęć rywalizacji.
W

W ostatnim czasie dużo pracowałem z maestro Adamem Harasiewiczem i dzięki jego pomocy nauczyłem się rozumieć i interpretować muzykę Chopina. Powodem, dla którego zgłosiłem się po raz kolejny do udziału w Konkursie, była właśnie muzyka Chopina, nie zaś sama chęć rywalizacji. Chopin już na zawsze pozostanie moim ulubionym kompozytorem. Jest w pewnym sensie miłością mojego życia na polu muzyki. A nie było tak pięć lat temu. Potrzebowałem czasu, by zrozumieć jego sztukę i się w niej zakochać.

Najbardziej charakterystyczne w muzyce Chopina jest frazowanie i tempo rubato. Teraz udaje mi się je lepiej uchwycić. Są to elementy nierozerwalnie związane z polskim folklorem, dlatego pianiści, którzy nie urodzili się w Polsce i nie znają tak dobrze tej tradycji, potrzebują czasu i przede wszystkim dobrego nauczyciela, by móc je zrozumieć. Nie jest to proste. Ja miałem ogromne szczęście, spotkałem wspaniałego profesora.

Przygotowując się do Konkursu, czytałem bardzo dużo książek o Chopinie, między innymi publikację autorstwa Raula Koczalskiego, ucznia Karola Mikulego. Zbierałem również informacje o polskim folklorze, słuchałem muzyki tradycyjnej, szczególnie polskich tańców ludowych. Myślę, że pomogło mi to w uchwyceniu prawidłowego frazowania i aspektów rytmicznych mazurków Chopina, które są jednymi z najistotniejszych dzieł w jego dorobku, i są naprawdę bardzo trudne. Zgadzam się ze stwierdzeniem Horowitza, że rangę pianisty można poznać po jego sposobie wykonywania mazurków Chopina.

Pracy nad utworami Chopina nigdy nie można uznać za skończoną, za każdym razem bowiem można w nich odkryć coś nowego. Muzyki Chopina nie da się porównać do żadnej innej, jest wyjątkowa, niepowtarzalna. Porusza najgłębiej skrywane uczucia, dociera wprost do serca. Często kiedy gram Chopina, ciężko jest mi po prostu powstrzymać emocje, utrzymać równowagę. Nigdy nie będę miał dosyć jego muzyki, na zawsze pozostanie w moim sercu.

Notowała Klaudia Baranowska (Polskie Radio)

Ingolf Wunder (ur. 1985) jest austriackim pianistą, laureatem drugiego miejsca oraz nagród specjalnych za najlepsze wykonanie Poloneza-Fantazji op. 61 i koncertu fortepianowego na XVI Konkursie Chopinowskim.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]