Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Pomnik Brygady Negew

Pomnik Brygady Negew

22.06.2015
Czyta się kilka minut
Wiatr, światło słoneczne, woda, szary beton Beer Szewa, Izrael, 1963–1968.
Brygada Negew to jedna z najważniejszych wojskowych formacji żydowskich w wojnie 1948 r. Fot. David Rubinger / MCK
P

Położony na szczycie wysokiego wzgórza „Pomnik Brygady Negew”* góruje nad leżącym na pustyni miastem Beer Szewa w południowym Izraelu. To pierwsza rzeźba Karavana dopasowana ściśle do miejsca, w którym stoi, oraz do otaczającego ją krajobrazu. Pomnik ten był ambitną realizacją na wielką skalę i miał wyrażać szczególny pogląd rzeźbiarza, zgodnie z którym sztuka powinna oddziaływać na wszystkie zmysły: wzrok, słuch, dotyk i węch.
Celem projektu było więc stworzenie doświadczenia totalnego i wszechogarniającego.
Pomnik składa się z części wykonanych z szarego betonu. Szczyt wzgórza usiany jest prostymi, geometrycznymi bryłami: znajdziemy tu wieżę, rurę, podzielony na segmenty prostokątny tunel, rozszczepioną kopułę oraz liczne trójwymiarowe fale, które zbiegają się ze sobą lub tworzą ściany. Formy te pojawiały się w rzeźbach Karavana na wszystkich etapach jego pracy twórczej: są to kształty występujące w naturze, kształty życia, których artysta używa, aby wywołać w widzu potrzebę eksploracji oraz doświadczenia natury i miejsca w niej człowieka. Przechadzający się pośród rzeźb ludzie doznają czegoś niezwykłego, gdy wchodzą do ich wnętrza, zjeżdżają lub patrzą z nich w dal. Każda forma jest odbiciem samej siebie oraz odbioru siebie jako kształtu geometrycznego. Odwiedzający rzeźbę widz zostaje jej aktywnym uczestnikiem: może zajrzeć do jej wnętrza lub, będąc w środku, przez jej szczeliny spojrzeć na zewnątrz. W ten sposób, eksplorując betonowe formy, odbiorca staje się częścią dzieła sztuki. ©

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]