Odnaleźć wspólną opowieść

Fatih Akin, niemiecki reżyser o tureckich korzeniach, nakręcił kolejny film rozpięty między Wschodem a Zachodem - porywający obraz międzyludzkiej solidarności i przedziwnej kombinacji losów.

28.10.2008

Czyta się kilka minut

Co może łączyć podstarzałą niemiecką prostytutkę pochodzącą z Turcji, młodego wykładowcę literatury, emerytowanego gastarbeitera, sztywną Niemkę o twarzy Hanny Schygulli i jeszcze radykalną aktywistkę lewicową znad Bosforu? Twórca "Głową w mur" tka misterną siatkę ludzkich losów, pełną zaskakujących powiązań i symetrii, dramatycznych przecięć i jeszcze bardziej dramatycznych rozminięć. Bohaterowie Akina bez wytchnienia kursują pomiędzy Stambułem i Bremą, próbują odnaleźć się nawzajem, uciec od swoich korzeni, to znów do nich dotrzeć, bądź po prostu odnaleźć swoje miejsce w świecie coraz bardziej umownych granic. Na końcu tej poplątanej drogi rzadko czeka ten, do którego zmierzali. Ale miłość nie przepada. Przechodzi z człowieka na człowieka w geście pomocy czy zwykłego współczucia. Kochankowie, rodzice, dzieci - doświadczenie utraty próbują wypełnić, zbliżając się do tych, w których oczach odbili się kiedyś utraceni bliscy.

Świat rządzony przez przypadek Akin porządkuje na wzór układanki. Ale poszczególne jej elementy wpasowuje w miejsca nietypowe. I tak niemiecki nauczyciel, którego przodkowie pochodzą znad Morza Czarnego, odrzuci dobrodziejstwa asymilacji, by kupić w Stambule podupadły antykwariat - specjalizujący się, a jakże, w niemieckich książkach. U Akina członkowie rozproszonej ludzkiej rodziny raz po raz odnajdują nieoczekiwane pokrewieństwa. Nawet jeśli nigdy nie uda im się spotkać bezpośrednio. Kluczowy moment filmu przypada na czas, kiedy w Turcji świętuje się Kurban Bajrami - na pamiątkę ofiary, jaką Ibrahim miał złożyć Allachowi ze swego ukochanego syna Izmaela, zastępując ją w końcu ofiarą z baranka. Zrozpaczona Niemka, która przybyła do Stambułu za swoją córką, uśmiechnie się słysząc te słowa: "My też mamy taką opowieść".

NA KRAWĘDZI NIEBA - scen. i reż. Fatih Akin, zdj. Rainer Klausmann, muz. Shantel, wyst. Nurgül Yesilçay, Baki Davrak, Tuncel Kurtiz, Hanna Schygulla, Patricia Ziolkowska, Nursel Köse i inni. Prod. Niemcy/ Turcja/ Włochy 2007. W kinach od 24 października.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 44/2008