Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Emocje i pasja

Emocje i pasja

07.12.2010
Czyta się kilka minut
Nie spodziewałam się, że zdobędę I nagrodę na XVI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie, to naprawdę miła niespodzianka. Każdy występ konkursowy był dla mnie niezapomnianym przeżyciem i niebywale inspirującym doświadczeniem.
D

Dzięki temu mogłam dowiedzieć się wielu rzeczy o życiu Chopina i lepiej poznać jego muzykę. A jest to muzyka niezwykła; im bardziej się ją poznaje, tym bardziej ona fascynuje, i coraz bardziej się ją kocha. Jest niezwykle zróżnicowana, pełna zmiennych nastrojów, nieprzewidywalna, bardzo subiektywna, za każdym razem inna.

Do udziału w Konkursie przygotowywałam się bardzo długo, właściwie od momentu, kiedy zaczęłam grać Chopina. Pracy nad jego utworami nie da się zamknąć w określonym przedziale czasowym, są to dzieła, w których ciągle odkrywa się coś nowego. Wydaje mi się, że nie ma gotowej recepty na doskonałą interpretację muzyki Chopina. Coś takiego po prostu nie istnieje. Każdy utwór jest inny, przynosi odrębne trudności wykonawcze.

Każdy mój występ konkursowy był inny, każdy etap był wyjątkowy, przynosił odmienne emocje. Za każdym razem grałam inny repertuar, inaczej skonstruowany wyrazowo. Na swój program wybrałam w moim przekonaniu najpiękniejsze utwory Chopina, te najbardziej wzruszające. Trudno jest mi powiedzieć, z czego jestem najbardziej zadowolona, co zagrałam najlepiej, zawsze bowiem bardzo ciężko jest siebie oceniać.

Podczas koncertu odczucia są wyjątkowe, ma się wówczas odrębne poczucie czasu i przestrzeni. Podczas gry wchodzi się w pewnego rodzaju trans, odmienny stan świadomości. Kiedy jestem na estradzie, istnieje dla mnie tylko muzyka. Nie myślę wówczas o poprawności, zgodności z partyturą, ponieważ wykonanie dużo na tym traci. Ucieka wówczas piękno i spontaniczność gry, a w muzyce najważniejsze są emocje i pasja. Nie można hamować swoich uczuć, zwłaszcza w muzyce Chopina - tak głębokiej, wzruszającej i pełnej uniesień. Myślę, że najgorsze, co mogłoby mi się przytrafić, to zapomnieć o emocjach i pięknie muzyki, a myśleć o poprawnym tekście. To niezwykle ograniczające. Muzyka Chopina zagrana bez emocji i zróżnicowanych uczuć - nie ma sensu.

Przez miesiąc spędzony w Warszawie, w trakcie zmagań konkursowych, wiele się nauczyłam, bardzo zbliżyłam się do Chopina, głębiej wniknęłam w jego muzykę. Niewątpliwie pomogło mi w tym odwiedzenie miejsc, w których kompozytor przebywał i tworzył. Grać i poznawać Chopina w Polsce było dla mnie wyjątkowym przeżyciem.

Notowała Klaudia Baranowska (Polskie Radio)

Julianna Awdiejewa (ur. 1985) e jest rosyjską pianistką, zwyciężczynią XVI Konkursu Chopinowskiego. Koncertowała m.in. w Rosji, Austrii, we Włoszech, Francji, Szwajcarii, Japonii i w Polsce.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]