Reklama

Co w Halloween naprawdę strasznego

Co w Halloween naprawdę strasznego

05.11.2018
Czyta się kilka minut
Jak co roku, tak i przed tym 1 listopada przez media społecznościowe przetoczyły się dyskusje o demoniczności i grzeszności halloweenowej dyni.
T

Tymczasem w Wielkiej Brytanii przeprowadzono z końcem października badania konsumenckie, które pokazały, że po Halloween 8 mln dyń wyląduje w koszach na śmieci – starczyłoby ich na ciasto dyniowe dla każdego poddanego królowej. Tylko co trzeci Brytyjczyk wykorzystuje w kuchni wydrążony miąższ.

Marnowanie żywności kosztuje światową gospodarkę 940 mld dolarów rocznie, a głodu na co dzień doświadcza 815 mln ludzi. Jeśli utrzymamy dzisiejszy trend, do 2030 r. będziemy rocznie marnować 2,1 mld ton jedzenia o wartości 1,5 bln dolarów (dane Światowego Forum Ekonomicznego). Polacy marnują dziś 9 mln ton żywności rocznie, co daje nam 5. miejsce w Unii (według Greenpeace).

Brytyjska fundacja Hubbub od pięciu lat w ramach akcji #PumpkinRescue („Ratunek dyniom”) organizuje wspólne wycinanie dyń i przy okazji uczy, co z nich przyrządzić. Skoro i u nas halloweenowa dynia – ku uciesze supermarketów – się przyjęła, może za rok warto w sporze o nią przesunąć akcenty i rozejrzeć się za najbliższym bankiem żywności albo inicjatywą karmiącą potrzebujących.

Bo co jak co, ale marnowanie jedzenia to z pewnością grzech. ©℗

Czytaj także: Monika Kucia: Niech post się nie kończy

Autor artykułu

Zastępca redaktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego”, dziennikarz, kierownik wydania internetowego „Tygodnika”, twórca i wieloletni kierownik działu „Nauka”, zajmuje się też tematyką...

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]