Wybrane wydarzenia IX edycji Festiwalu Nowe Epifanie

Spektakl „Return to the Voice” Teatru Pieśń Kozła / MATEUSZ BRAL / TEATR PIEŚŃ KOZŁA
Spektakl „Return to the Voice” Teatru Pieśń Kozła / MATEUSZ BRAL / TEATR PIEŚŃ KOZŁA

Jestem

Premiera muzycznego widowiska opartego na Piśmie Świętym, zrealizowanego przez twórców monumentalnego dzieła „Biblia Audio. Superprodukcja”. Ponad dwa lata pracy, ponad 400 aktorów i przeszło 100 godzin słuchowiska – nagranie całej „Biblii Audio” to niemalże hollywoodzka produkcja. Wersję do słuchania można znaleźć w internecie, a na Festiwalu zobaczyć spektakl „Jestem”. Tym razem artyści skupią się na losach biblijnych królów, osią widowiska będzie zaś rozmowa Jezusa z Piłatem. W widowisku w Studium im. W. Lutosławskiego zabrzmi muzyka na żywo i wystąpią największe aktorskie gwiazdy, m.in. Anna Seniuk i Olgierd Łukaszewicz.

Reżyseria: Krzysztof Czeczot
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
18 lutego, godz. 19.00

Król-Duch

Niedokończona sztuka Juliusza Słowackiego pisana przez umierającego poetę zostanie wystawiona w zakamarkach Teatru Polskiego i na ulicach Warszawy. Dzieło demoniczne czy święte? Utwór wariata czy profety? A może wyzwanie rzucone czytelnikowi, najodważniejszy projekt literacki, który miał literaturę przekroczyć? Łukasz Kos uważa, że dziś, prawie 170 lat po powstaniu tekstu, warto dać widzom możliwość zanurzenia się po raz pierwszy w całości tego niezwykłego poematu. Dlatego warto poświęcić jedną nieprzespaną noc, by podjąć wyzwanie rzucone przez Słowackiego.

Reżyseria: Łukasz Kos
Teatr Polski w Warszawie
20, 22 i 23 marca, godz. 19.30

Psałterz polski / Co za przyczyna tego zamieszania?

Psalmy starotestamentowego króla Dawida przez wieki były podstawą katolickiej pobożności. Dlatego też istnieje tak wiele wersji ich wykonań. „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki, jedno z najważniejszych dzieł polskiego renesansu, będą podstawą tego niezwykłego koncertu. O ile wcześniejsze psałterze były księgami związanymi z pobożnością monarszą, to Gomółka – jak wspominał w dedykacji dla Piotra Myszkowskiego – pisał je „dla naszych prostych domaków”. Podczas koncertu na Zamku Królewskim śpiewakom Monodii Polskiej towarzyszyć będzie Maria Erdman przy pozytywie szkatulnym.

Kierownictwo muzyczne: Szczepan Pospieszalski, Maria Erdman
Wykonanie: Adam Strug i Monodia Polska, Maria Erdman
Zamek Królewski w Warszawie
25 lutego, godz. 18.00

Return to the Voice

Dla wrocławskiej grupy Teatru Pieśń Kozła prowadzonej przez Grzegorza Brala przedstawienie to brama do wyobraźni widza. W spektaklu-oratorium „Return to the Voice” twórcy przeplatają kilka historii inspirowanych Szkocją – gaelickie lamentacje, psalmy i opowieści. Całość tworzy niezwykłe doświadczenie zarówno artystyczne, jak i duchowe. Wśród artystów występujących na scenie zobaczymy m.in. Monikę Dryl, Agnieszkę Przekupień, Macieja Rychłego.

Reżyseria: Grzegorz Bral
Kościół Wszystkich Świętych
3 marca, godz. 19.30

Stabat Mater

Prawykonanie napisanego na Festiwal Nowe Epifanie utworu „Stabat Mater” Ignacego Zalewskiego to refleksja nad losem i cierpieniem Maryi, zazwyczaj stojącej na drugim planie opowieści pasyjnej. Kompozytor oraz zaproszeni przez niego muzycy i realizatorzy zadbali o to, by utwór „Stabat Mater” zabrzmiał współcześnie, stąd nowe tłumaczenie autorstwa Mateusza Żaboklickiego, a także wątki pasyjne nawiązujące do słynnego eseju Giorgia Agambena „Piłat i Jezus”.

Reżyseria: Jerzy Machowski
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
4 marca, godz. 19.00

Nieszpory cypryjskie

Kilka lat temu muzykolog Karl Kügle zidentyfikował Jeana Hanelle’a jako kompozytora 334 utworów z „Codex Turin J.II.9”, przez co dorobek zapomnianego twórcy stał się jednym z najważniejszych elementów muzycznej spuścizny XV w. Program „Nieszporów cypryjskich”, opracowany przez kierującego zespołem Graindelavoix Björna Schmelzera, prezentuje utwory Hanelle’a nie tylko w kontekście jednogłosowych śpiewów, które stanowiły podstawę jego kompozycji, ale również muzyki bizantyjskiej i maronickiej. Wykonywane podczas koncertu utwory to późnośredniowieczna polifonia tworzona według konsekwentnego planu – antyfony precyzyjnie przekonstruowane w czterogłosowe motety o dwóch tekstach. Tradycyjne słowa antyfon zostały rozbudowane o poetycką egzegezę, a tekst śpiewany przez kolejne głosy stanowi komentarz do niej.

Graindelavoix – Björn Schmelzer (kierownictwo artystyczne)
Kościół Ewangelicko-Reformowany w Warszawie
18 marca, godz. 19.00

Ciemne Jutrznie / Tenebrae Responsoria

Dzieło Carla Gesualda wydane w 1611 r. to jedno z najbardziej kontrowersyjnych opracowań responsoriów do nabożeństwa Ciemnych Jutrzni. Autor, znany dziś jako morderca, szaleniec oraz eksplorator pogranicza polifonii wokalnej, ostatnie lata życia poświęcił komponowaniu zaawansowanych chromatycznie ksiąg madrygałów oraz responsoriów. Jego manierystyczna twórczość spotkała się z niezrozumieniem ze strony następnych pokoleń muzyków i badaczy, jak również kościelnej inkwizycji. Graindelavoix próbuje usytuować responsoria Gesualda w kontekście nabożeństwa Ciemnych Jutrzni, nawiązując do kontrreformacyjnego modelu wielogodzinnych medytacji pasyjnych.

Graindelavoix – Björn Schmelzer (kierownictwo artystyczne)
Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie
25 marca, godz. 20.00

Szczegółowy program i festiwalowe aktualności na:
www.noweepifanie.pl
www.facebook.com/noweepifanie

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru Nr 8/2018