Reklama

Wolę żyć

Wolę żyć

02.03.2015
Czyta się kilka minut
Przykazania mądrego człowieka według Krystyny Starczewskiej
Na zdjęciu Krystyna Starczewska na tle budynku.
Krystyna Starczewska / fot. Grażyna Makara
K

KRYSTYNA STARCZEWSKA jest doktorem filozofii, pedagogiem, etykiem. Założycielką „Bednarskiej”, warszawskiego liceum społecznego, a także „Raszyńskiej” – pierwszego społecznego gimnazjum. Działaczka opozycji antykomunistycznej, uczestniczka obrad Okrągłego Stołu.

Przykazania mądrego człowieka według Krystyny Starczewskiej:

  1. Znać swoje ograniczenia
  2. Nie rywalizować
  3. Szukać środka
  4. Unikać ideologii
  5. Być ostrożnym
  6. Kierować się zdrowym rozsądkiem

 

BŁAŻEJ STRZELCZYK: Przyszedłem do Pani po mądrość.

KRYSTYNA STARCZEWSKA: To zły adres pan wybrał. Skąd w ogóle przyszło to panu do głowy?

Na przykład dlatego, że studiowała Pani filozofię.

Dużo jest ludzi, którzy studiowali filozofię.

...

18395

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Uwaga! Przypominamy o ciszy wyborczej. Trwa ona od północy z 10 na 11 lipca do momentu zakończenia głosowania w wyborach prezydenckich 12 lipca. W tym czasie nie wolno prowadzić agitacji wyborczej, również w internecie. Za złamanie zakazu agitacji grozi kara grzywny.

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

gdy instytucja jakakolwiek bądź mówi o wychowaniu. Jakkolwiek zdaję sobie sprawę, że proces ów jest nieodłączny wolę unikać nadużywania terminu. Człowiek nie jest w stanie przy najbardziej dobrej woli odciąć się całkowicie od systemu w którym był wychowany(wychowywany). Zamiast 'wychowywać' o wiele bardziej optuję za uczestnictwem w procesie wychowawczym. Bardzo chciałabym, aby każdy mógł być/pozostać sobą, zwłaszcza dziecko które dopiero co poznajemy...

"Cała doktryna wychowawcza w dzisiejszej Polsce polega na tym, żeby patrzeć nie na to, jak szkoła wychowuje, tylko na to, ile uczniowie uzyskują punktów na maturze. Stąd odrzuca się dzieci, które wymagają większego wysiłku ze strony nauczyciela, tak zwane dzieci trudne. Ale też np. uchodźców, bo oni przecież zaniżają rankingi! W związku z tym szkoła myśli dziś tak: musimy przyjąć najlepszych uczniów, żeby osiągnąć wyższe miejsce w rankingach. To chora ideologia rynku. Dziś w szkole wcale nie chodzi o mądrość." Szanowna Pani Krystyno. Mamy jeszcze w naszym systemie edukacji nauczycieli od dzieci tzw. trudnych i głupich(tu przypominam sobie wiersz ks. J. Twardowskiego, a znam jeszcze szkoły dla dzieci 'głupich', które za patrona wybrały sobie filozofa i teologa). Jak Pani wie, były czy nadal są, pomysły całkowitej likwidacji szkół specjalnych. Integracja jednakże to problem bardziej złożony i istotnie tkwi w narodowej mentalności, trochę oceny samego siebie, kompleksów...Czuję, ze język wspólny byśmy znaleźli. O co więc chodzi w szkole? Trudno dać jednoznaczną odpowiedź, bo chwilami ma się wrażenie, ze o wszystko tylko nie o czas na naukę. Dzieje się dużo to prawda, ale ogólnie mamy chaos. Dzieci nie są nadpobudliwe, tudzież z 'ADHD' to szkoła cierpi na rozdwojenie jaźni, z wiadomych? przyczyn. Szkoła potrzebuje spokoju. Koniec z innowacjami. Czas przemyśleć i wyważyć szereg pomysłów na nową edukację. Mniej eksperymentów, bo na tym cierpią dzieci, a więcej spontaniczności. Tak myślę. Pozdrawiam Panią serdecznie.

mądrych wypowiedzi. Dziękuję za wspaniałą lekturę! Poczułem smak mądrości w Pani wypowiedziach Pani Krystyno. Życzę powodzenia w rozdawaniu tego pokarmu bliźnim. Pozdrawiam

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]