W SKRÓCIE

5 – 11 I

31.12.2012

Czyta się kilka minut

Zmarł Jerzy Bereś. Wybitny rzeźbiarz, performer, uczeń Xawerego Dunikowskiego. W swoich pracach posługiwał się drewnem, kamieniami polnymi czy rzemieniami, ale też – własnym ciałem. Dokonujące się w jego twórczości przejście od naturalnych, „wiejsko-poetyckich” konstrukcji do „akcji” czy „mszy” ukazujących obnażone ciało komentował krytyk Jerzy Hanusek: „Bereś posługuje się swoim ciałem, tak jak posługuje się klocami drewna lub ogniem. (...) Nagość jest manifestacją otwartości, ufności, szczerości, bezbronności”. Bereś zmarł w Krakowie, w wieku 82 lat.


„Zeszyty Literackie” nr 120. „We wszystkich głosach na temat uniwersytetu i idei akademii daje się słyszeć pogląd o dobroczynnym działaniu spotkania i dialogu, swobodnej wymiany poglądów, a ikoną akademii staje się między innymi postać mistrza, kogoś, od kogo można uczyć się postaw i czerpać wiadomości, z kim można dyskutować, kto naucza. Jest to pozytywna idea, idea nauczyciela przewodnika i relacji mistrz–uczeń – pisze w najnowszych „Zeszytach Literackich” Tomasz Różycki. – Chciałbym wspomnieć o innym fenomenie, moim zdaniem równie istotnym w przypadku akademii. O spotkaniu z antyprzewodnikiem, o antymistrzu, o antynauczycielu, którego możemy spotkać jako ci, którzy przyszli czerpać wiedzę z krynicy mądrości, z uniwersytetu. Czy nigdy nie zdarzyło się Wam spotkać na swej drodze jakiegoś potwora, nudziarza, megalomana, złośliwej jędzy, bufona, pijaka? Czy nie jest tak, że szansa trafienia na kogoś takiego wśród ciała akademickiego jest sto razy większa niż szansa trafienia na mistrza? Powiem więcej: o ile trafienie na mistrza to szansa, o tyle trafienie na wariata i nudziarza to pewność. Czy nie jest tak, że nawet jeśli trafimy już na mistrza, to składa się on i tak w 99 procentach z wariata, nudziarza, potwora, megalomana i dziwaka, a tylko w l procencie z mistrza właściwego?”. Obok tego błyskotliwego szkicu w najnowszym numerze obchodzącego 30-lecie istnienia pisma znajdziemy m.in. wiersze Julii Hartwig, Natalii de Barbaro, Anny Piwkowskiej, Philipa Levine’a i Adama Zagajewskiego, prozę Ewy Kuryluk, szkice Claudio Magrisa, Bohdana Paczowskiego i Barbary Toruńczyk oraz będącego niegdyś studentem Czesława Miłosza amerykańskiego tłumacza i pisarza – Richarda Lourie...


Szefostwo Filharmonii Narodowej. W sezonie 2013/14 dyrektorem naczelnym Filharmonii Narodowej zostanie Wojciech Nowak, jej dotychczasowy szef administracyjny, zaś dyrektorem artystycznym – dyrygent Jacek Kaspszyk.


Szef PWM. Nowym redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego został Daniel Cichy, krytyk muzyczny i muzykolog, pracownik naukowy Uniwersytetu Śląskiego. Naszemu stałemu współpracownikowi i autorowi serdecznie gratulujemy!

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 01/2013