Teatr wobec zła

Choć Joseph Conrad podkreślał, że zbyteczne jest przypisywanie złu nadnaturalnego pochodzenia, gdyż człowiek sam potrafi zdobyć się na każdą niegodziwość, nawet najbardziej prozaiczne zło wydaje się nieść ze sobą aspekt metafizyczny i tragiczny. Ze względu na swój dwoisty charakter idealnie nadaje się jako temat dla teatru. To teatr i dramat, znacznie skuteczniej niż na przykład liryka, analizuje skomplikowaną naturę zła w kategoriach filozoficznych, religijnych, estetycznych i czysto pragmatycznych. Wedle niektórych badaczy, niemal cały wielki dramat europejski da się sprowadzić do formuły moralitetu: walki dobra i zła o ludzką duszę. Nawet jeżeli jest to zbyt daleko idące uproszczenie, przyznać trzeba, że gros repertuaru - ze sztukami Szekspira, Moliera i Brechta oraz adaptacjami Dostojewskiego na czele - łatwo wpisać w ten model.

06.10.2009

Czyta się kilka minut

V edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Dialog" skoncentrowana będzie wokół tego właśnie problemu. Dyrektor Festiwalu Krystyna Meissner zaprosiła grupę kilkunastu reżyserów (a także badaczy i publicystów, którzy wraz z artystami uczestniczyć będą w festiwalowych debatach), by wspólnie z widzami zastanawiali się nad źródłami i naturą zła. Na różne sposoby dotykają go zarówno polskie spektakle (zwłaszcza "Kaspar" Handkego w reż. Barbary Wysockiej, "Ziemia obiecana" wg Reymonta w reż. Jana Klaty i "T.E.O.R.E.M.A.T." wg Pasoliniego w reż. Grzegorza Jarzyny), jak i przedstawienia zagraniczne. Tegoroczny program jest bardzo zróżnicowany: obok odwiedzających już Wrocław po kilkakroć Luka Percevala ("Troilus i Kresyda" Szekspira) i Christopha Marthalera ("Riesenbutzbach. Stała kolonia") pojawią się twórcy głośni w świecie, lecz jeszcze nieznani w Polsce - chociażby Ivo van Hove ("Tragedie rzymskie" wg Szekspira) czy Alize Zandwijk ("Baal" Brechta); Zachód spotka się z Północą ("inwazja litewska": "Hamlet" w reż. Oskarasa Koršunovasa i "Idiota" wg Dostojewskiego w reż. Eimuntasa Nekrošiusa), Wschodem (spektakle rosyjskie: "Opus nr 7" Dmitry Krymova i "Burza" Ostrowskiego w reż. Lwa Erenburga) i Południem ("W poszukiwaniu zaginionego pracownika" Rabiha Mroue z Libanu, "Woyzeck na wyżynie Highveld" Williama Kentridge’a z RPA). Można więc mieć pewność, że o tytułowym złu mówić będzie się przez bardzo dobry teatr.

V Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Dialog", Wrocław 10-17 października

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 41/2009