Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Już w pierwszych dniach wojny polskie szkoły musiały dostosować programy nauczania do potrzeb imigrantów i imigrantek. Trzeba było w błyskawicznym tempie zmienić tryb pracy, dostosować słownictwa na lekcji, zmierzyć się z trudnymi tematami na lekcjach polskiego czy historii – wspomina Justyna Tabor, jedna z nauczycielek biorących udział w programach PAH.
Wiele organizacji społecznych intensywnie wspomagało szkoły i przedszkola w tamtych trudnych dniach. Wśród nich była także Polska Akcja Humanitarna. – W ciągu 1,5 roku udoskonaliliśmy nasze programy. Zaczęliśmy od akcji, które angażowały szkoły do pomocy na rzecz osób z Ukrainy – np. Zamiast Kwiatka Niosę Pomoc. Z nowym rokiem szkolnym zaprosiliśmy do bardziej rozbudowanych programów, w których kształtujemy różne umiejętności i postawy – opowiada Łukasz Bartosik, ekspert ds. edukacji w PAH.
Pierwszym z nich są Lekcje Pomagania. – O tym, jak działa pomoc humanitarna, dowiedzieliśmy się z programów PAH – wspomina Elżbieta Roch, nauczycielka z CKZiU2 w Gdańsku. – Zostaliśmy uświadomieni, że zbiórka pieniędzy przyniesie największe korzyści, że nie ma sensu kupować rzeczy w Gdańsku i wieźć do Ukrainy. W tych dniach staraliśmy się również zaangażować uczniów i uczennice zza naszej wschodniej granicy. Udział w szkoleniach i programach PAH-u dał nam pewność, że pomagamy mądrze i skutecznie.
Innym wyzwaniem była pomoc dla osób uchodźczych na miejscu. – Podczas szkoleń dowiedziałam się, jak ważna jest informacja. Dzięki temu miałam odwagę rozmawiać bez barier z osobami, które przybyły do nas po wybuchu wojny, mogłam ich wysłuchać bez uprzedzeń i stereotypów. Już to, że mogli się wygadać, podzielić swoją historią, zwiększało ich poczucie bezpieczeństwa. Angażując z kolei w ten program młodych Polaków, próbowaliśmy uspokoić ich obawy, czy jesteśmy w Polsce bezpieczni – dodaje Oliwia Ubecka z ZSS we Włocławku.
Ważna okazała się praca z polskimi uczniami i uczennicami, którzy potrzebują odnaleźć się w nowej sytuacji, zmierzyć się ze swoimi stereotypami oraz ukształtować opinie o świecie, m.in. poprzez krytyczne podejście do przekazów medialnych. – Łatwo jest mówić o empatii i pomaganiu, gdy robi się to raz na jakiś czas. Czymś innym jest codzienność szkolna, w której do klasy, gdzie młodzież zna się od lat, dołącza osoba z doświadczeniem migracyjnym, która nie zawsze zna język polski. Młodzi ludzie, którzy rozmawiali wcześniej na lekcjach wychowawczych o kryzysach społecznych, stereotypach i wyzwaniach globalnych, są bardziej otwarci i gotowi na takie spotkanie. – mówi Justyna Strzelec, nauczycielka z III LO w Pszczynie.
Tworzenie przestrzeni do dyskusji, pokazywanie, jak jesteśmy powiązani ze światem i odpowiedzialni za to, co się na nim dzieje, to podstawa naszych działań. Uważamy, że każda lekcja jest dobrą przestrzenią do tego, ale szczególnie zapraszamy do realizowania naszych programów na zajęciach wychowawczych. Skala zainteresowania naszą ofertą pokazuje, że dobrze odpowiadamy na potrzeby – podkreśla Łukasz Bartosik.
W roku szkolnym 2022/23 w programach PAH uczestniczyło 3863 szkół i przedszkoli. 27 988 uczniów i uczennic brało udział w zajęciach edukacyjnych w oparciu o scenariusze lub materiały PAH. Tak duża skala była możliwa dzięki organizacji CARE. W tym roku szkolnym PAH czeka na zgłoszenia do końca września.
Wszystkie informacje znajdują się na stronie www.pah.org.pl/edukuj.
Udział we wszystkich programach jest bezpłatny.
Program realizowany we współpracy z organizacją CARE.