Reklama

Sól muzyki Chopina

Sól muzyki Chopina

23.02.2010
Czyta się kilka minut
Mój pierwszy kontakt z utworami Chopina to czasy szkolne i studenckie. I już wtedy - chociaż był to repertuar raczej narzucony - dało się w nim odnaleźć fragmenty, które były naprawdę fascynujące dla młodego pianisty. To powodowało, że grałem tę muzykę z przyjemnością. Nie byłem jeszcze wtedy świadomy tego, co chciałbym robić w przyszłości, jaką muzykę wykonywać. Wiedziałem jednak, że muzyka Chopina jest w pewien sposób niezwykła. Czułem też, że świetnie leży w dłoniach, kiedy się ją dobrze wyćwiczy. Mimo że na początku wcale nie jest łatwa, okazuje się wygodna do grania, bo Chopin miał doskonałe wyczucie klawiatury i świetne rozumienie budowy ludzkiej dłoni.
I

I najważniejsze - jego harmonia, a zwłaszcza operowanie akordami zmniejszonymi, skalami pół-zmniejszonymi, dla mnie, muzyka, który już wtedy dryfował w stronę jazzu - to było coś fenomenalnego. Prawdziwa sól muzyki Chopina.

Był rok 1993. Dostałem telefon od właściciela oficyny Polonia Records z propozycją nagrania solowego materiału z repertuarem Chopinowskim. Oczywiście na jazzowo. Byłem jeszcze studentem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Z przerażeniem stwierdziłem, że nie jestem w stanie przygotować tego projektu, bo gdyby w szkole ktoś się dowiedział, mógłbym mieć poważne problemy. Myśl cały czas jednak kiełkowała w głowie.

Po roku przygotowań i dość intensywnego szukania repertuaru (nie miałem jeszcze wtedy żadnego repertuaru na fortepian solo!), zdecydowałem się na to nagranie. Płyta "Chopin - Impresje" ukazała się, kiedy byłem jeszcze studentem. Na szczęście żadnych problemów na uczelni nie było.

Okazało się, że to chopinowskie nagranie nie było tylko epizodem. To był przełom, który wciąż mnie niesie. A kiedy dzisiaj przeglądam kompozycje Chopina, a okazji w jego roku jubileuszowym mam do tego sporo, materiał ten wydaje mi się coraz bardziej wdzięcznym repertuarem do improwizacji. Odkrywam w nim coraz to nowsze i bardziej fascynujące przestrzenie.

Leszek Możdżer (ur. 1971) - pianista jazzowy, kompozytor, karierę muzyczną rozpoczynał w awangardowych (yassowych) kapelach Trójmiasta. Występował z wieloma muzykami jazzowymi: Lesterem Bowie, Tomaszem Stańką, Zbigniewem Namysłowskim, Adamem Pierończykiem. Na swym koncie ma ponad 20 autorskich albumów.

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]