Sól muzyki Chopina

Mój pierwszy kontakt z utworami Chopina to czasy szkolne i studenckie. I już wtedy - chociaż był to repertuar raczej narzucony - dało się w nim odnaleźć fragmenty, które były naprawdę fascynujące dla młodego pianisty. To powodowało, że grałem tę muzykę z przyjemnością. Nie byłem jeszcze wtedy świadomy tego, co chciałbym robić w przyszłości, jaką muzykę wykonywać. Wiedziałem jednak, że muzyka Chopina jest w pewien sposób niezwykła. Czułem też, że świetnie leży w dłoniach, kiedy się ją dobrze wyćwiczy. Mimo że na początku wcale nie jest łatwa, okazuje się wygodna do grania, bo Chopin miał doskonałe wyczucie klawiatury i świetne rozumienie budowy ludzkiej dłoni.

23.02.2010

Czyta się kilka minut

I najważniejsze - jego harmonia, a zwłaszcza operowanie akordami zmniejszonymi, skalami pół-zmniejszonymi, dla mnie, muzyka, który już wtedy dryfował w stronę jazzu - to było coś fenomenalnego. Prawdziwa sól muzyki Chopina.

Był rok 1993. Dostałem telefon od właściciela oficyny Polonia Records z propozycją nagrania solowego materiału z repertuarem Chopinowskim. Oczywiście na jazzowo. Byłem jeszcze studentem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Z przerażeniem stwierdziłem, że nie jestem w stanie przygotować tego projektu, bo gdyby w szkole ktoś się dowiedział, mógłbym mieć poważne problemy. Myśl cały czas jednak kiełkowała w głowie.

Po roku przygotowań i dość intensywnego szukania repertuaru (nie miałem jeszcze wtedy żadnego repertuaru na fortepian solo!), zdecydowałem się na to nagranie. Płyta "Chopin - Impresje" ukazała się, kiedy byłem jeszcze studentem. Na szczęście żadnych problemów na uczelni nie było.

Okazało się, że to chopinowskie nagranie nie było tylko epizodem. To był przełom, który wciąż mnie niesie. A kiedy dzisiaj przeglądam kompozycje Chopina, a okazji w jego roku jubileuszowym mam do tego sporo, materiał ten wydaje mi się coraz bardziej wdzięcznym repertuarem do improwizacji. Odkrywam w nim coraz to nowsze i bardziej fascynujące przestrzenie.

Leszek Możdżer (ur. 1971) - pianista jazzowy, kompozytor, karierę muzyczną rozpoczynał w awangardowych (yassowych) kapelach Trójmiasta. Występował z wieloma muzykami jazzowymi: Lesterem Bowie, Tomaszem Stańką, Zbigniewem Namysłowskim, Adamem Pierończykiem. Na swym koncie ma ponad 20 autorskich albumów.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 09/2010

Artykuł pochodzi z dodatku „Kwartalnik Chopinowski 1 (9/2010)