Słowo wstępne

Zawsze zastanawiałem się, jak to możliwe, że Haydn przewidział teorię Wielkiego Wybuchu. „Stworzenie świata” zaczyna się od wystrzału – gra forte wielka orkiestra, dudnią kotły – spośród chaosu Bóg stwarza światło.

02.09.2014

Czyta się kilka minut

 / Fot. Łukasz Rajchert / Archiwum Narodowego Forum Muzyki
/ Fot. Łukasz Rajchert / Archiwum Narodowego Forum Muzyki

Niesamowita oprawa momentu rozpoczynającego historię świata została potwierdzona przez naukę. Okazało się, że Haydn miał doskonałą intuicję – bo tam, gdzie kończą się nasze możliwości poznawcze, jest miejsce dla sztuki, a w szczególności dla muzyki. Artysta zauważa to, czego nie dostrzega zwykły człowiek, wyczuwa to, czego większość z nas nie pojmuje. Oratorium Haydna jest olśnieniem twórcy, które przekazane poprzez muzykę przybliża nas wszystkich do zjawisk nieogarniętych ludzkim umysłem.

Koncerty tegorocznej edycji dotykają właśnie takich emocji – umykających racjonalnemu opisowi, zwłaszcza tematyki życia i śmierci. Myśl przewodnia Festiwalu jest wytyczną, pozwala na wiele interpretacji. Czym jest światło? Czym ciemność? Skojarzenia można mnożyć. Cały Festiwal i każdy koncert z osobna osnuty jest wokół motta: „Z ciemności w światło”. Za tę konsekwentną narrację chciałbym podziękować Giovanniemu Antoniniemu. Jak przystało na wyśmienitego dyrygenta, dyrektor artystyczny buduje napięcie od pierwszych dźwięków Festiwalu, by doprowadzić nas do wielkiej kulminacji, przewrotnie – na koniec – zwracającej nasze myśli w stronę wielkiego początku.

Już za chwilę razem z melomanami i artystami pozwolę muzyce poprowadzić się „z ciemności w światło”. Tak jak Giovanni jestem przekonany, że muzyka jest światłem rozjaśniającym nasze życie, a światło – naszym kresem.

Andrzej Kosendiak, Dyrektor Generalny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 36/2014

Artykuł pochodzi z dodatku „Wratislavia Cantans 2014