Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Słowo wstępne

Słowo wstępne

02.09.2014
Czyta się kilka minut
Zawsze zastanawiałem się, jak to możliwe, że Haydn przewidział teorię Wielkiego Wybuchu. „Stworzenie świata” zaczyna się od wystrzału – gra forte wielka orkiestra, dudnią kotły – spośród chaosu Bóg stwarza światło.
Fot. Łukasz Rajchert / Archiwum Narodowego Forum Muzyki
N

Niesamowita oprawa momentu rozpoczynającego historię świata została potwierdzona przez naukę. Okazało się, że Haydn miał doskonałą intuicję – bo tam, gdzie kończą się nasze możliwości poznawcze, jest miejsce dla sztuki, a w szczególności dla muzyki. Artysta zauważa to, czego nie dostrzega zwykły człowiek, wyczuwa to, czego większość z nas nie pojmuje. Oratorium Haydna jest olśnieniem twórcy, które przekazane poprzez muzykę przybliża nas wszystkich do zjawisk nieogarniętych ludzkim umysłem.
Koncerty tegorocznej edycji dotykają właśnie takich emocji – umykających racjonalnemu opisowi, zwłaszcza tematyki życia i śmierci. Myśl przewodnia Festiwalu jest wytyczną, pozwala na wiele interpretacji. Czym jest światło? Czym ciemność? Skojarzenia można mnożyć. Cały Festiwal i każdy koncert z osobna osnuty jest wokół motta: „Z ciemności w światło”. Za tę konsekwentną narrację chciałbym podziękować Giovanniemu Antoniniemu. Jak przystało na wyśmienitego dyrygenta, dyrektor artystyczny buduje napięcie od pierwszych dźwięków Festiwalu, by doprowadzić nas do wielkiej kulminacji, przewrotnie – na koniec – zwracającej nasze myśli w stronę wielkiego początku.
Już za chwilę razem z melomanami i artystami pozwolę muzyce poprowadzić się „z ciemności w światło”. Tak jak Giovanni jestem przekonany, że muzyka jest światłem rozjaśniającym nasze życie, a światło – naszym kresem.
Andrzej Kosendiak, Dyrektor Generalny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]