Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Przemawia do serca

Przemawia do serca

07.12.2010
Czyta się kilka minut
Konkurs Chopinowski to najbardziej prestiżowy i najważniejszy konkurs pianistyczny w świecie, to zjawisko porównywalne z mistrzostwami świata w piłce nożnej.
K

Konkurs Chopinowski to najbardziej prestiżowy i najważniejszy konkurs pianistyczny w świecie, to zjawisko porównywalne z mistrzostwami świata w piłce nożnej. W tym roku po raz pierwszy zasiadałem w jury tego Konkursu. Nie da się w sposób ścisły podać kryteriów, które są brane pod uwagę. Na ocenę danego pianisty składa się bardzo wiele czynników, każda ocena jest subiektywna. Ja osobiście nie mam żadnych nietykalnych reguł, do których stosowałbym się bezapelacyjnie. Jestem otwarty i myślę, że najważniejsze to nie mieć żadnych uprzedzeń.

Bardzo trudno wyrazić słowami, czego trzeba, by dobrze grać Chopina. Trzeba go czuć i, przede wszystkim, trzeba go lubić. To dotyczy wszystkich kompozytorów, ale w moim przekonaniu Chopina w szczególności. Widziałem kiedyś w telewizji rozmowę z Vladimirem Horowitzem, wielkim wirtuozem fortepianu, który zapytany o to, co jest najważniejsze w grze na tym instrumencie, odpowiedział: "Najważniejsze to sprawić, by fortepian śpiewał". To prawda. Grając na fortepianie trzeba niejako stworzyć iluzję śpiewu, włożyć wiele wysiłku, by nadać muzyce melodyjność. Fortepian to nie to samo co ludzki głos, panowanie nad nim to coś zupełnie wyjątkowego. Chopin umiał doskonale zapanować nad tym instrumentem.

Muzykę Chopina zacząłem grać bardzo wcześnie, jako kilkuletni chłopiec, i zawsze grałem go bardzo dużo. Myślę, że najpiękniejszą i najbardziej trafną definicję fenomenu popularności muzyki Chopina sformułował Artur Rubinstein, który stwierdził, że jest to muzyka, która przemawia do serca i która wzrusza. Tak w istocie jest. Wszyscy lubią Chopina, nawet ludzie, którzy zazwyczaj nie słuchają muzyki klasycznej. Chopin trafia do każdego, każdego wzrusza. To muzyka uniwersalna. Dlaczego? Dlatego, że przemawia bezpośrednio do serca, tak jak to stwierdził Rubinstein.

Notowała Klaudia Baranowska (Polskie Radio)

Nelson Freire (ur. 1944) jest brazylijskim pianistą, zwycięzcą Konkursu Pianistycznego im. Vianna da Motta w Lizbonie. Koncertował na niemal wszystkich kontynentach, współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami oraz czołowymi orkiestrami świata. Wielokrotnie nagradzany za rejestracje płytowe dzieł Beethovena, Brahmsa, Chopina i Schumanna.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]