Od Warszawy do Chrzelic

Dzięki pieniądzom graczy możliwe jest nie tylko wsparcie dużych działań kulturalnych, ale też pomoc małym szkołom muzycznym czy lokalnym społecznościom.

24.11.2011

Czyta się kilka minut

Dopłaty do zakładów Lotto dzielone są w stosunku 4:1. Większa część środków przekazywana jest na sport, pozostałe 20 proc. trafia na konto Funduszu Promocji Kultury, którym rozporządza minister. W zeszłym - kryzysowym dla branży gier losowych - roku, uzbierana w ten sposób kwota wyniosła 125 milionów złotych. Najczęściej oscyluje jednak w granicach 150 milionów.

O granty na konkretne projekty mogą wnioskować zarówno instytucje państwowe, jak i organizacje pozarządowe. W ustawie zapisano też obowiązek przekazania minimum 5% wpływów Funduszu na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Niezależnie od dopłat, Totalizator sponsoruje też inne projekty. Finansowanie kultury to bowiem - poza satysfakcją - sposób na budowę zaufania wśród graczy.

W zeszłym miesiącu spółka w Oddziale Kraków ruszyła z kampanią informacyjną "Grając w gry LOTTO, wspierasz kulturę i sport". Na razie hasło pojawiło się, na próbę, w kolekturach i komunikacji miejskiej. W zeszłym roku to do Małopolski popłynął bowiem najszerszy strumień pieniędzy. Instytucje regionu wykorzystały na inwestycje kulturalne blisko 32 miliony złotych, z czego na Kraków przypadło 26,5 miliona. Jeżeli odbiór akcji będzie pozytywny, niewykluczone, że zostanie ona rozszerzona na terytorium całego kraju.

- To naturalna potrzeba podkreślenia, że interes jest wspólny - mówi Tomasz Majka, dyrektor krakowskiego oddziału spółki, i dodaje, że zgodnie z ustawą, kultura niższa, czyli hazard, sponsoruje najważniejsze inwestycje i wydarzeniaz kręgu kultury wysokiej.

- Chcemy uświadomić zachodzącą tu zależność: im więcej osób gra, tym wyższe są dotacje dla teatrów i filharmonii. Majka dodaje, że najczęściej nawet dyrektorzy wspieranych placówek nie mają pojęcia, że środki faktycznie płyną z Totalizatora. Wiedzą, że pieniądze przyznaje ministerstwo, ale jakie jest ich źródło - już nie.

Okręty flagowe

Oczywiście największe korzyści, z punktu widzenia promocji, daje zaangażowanie w spektakularne projekty - renowację znanych zabytków i organizację masowych imprez. W tym roku spółka przekazała, za pośrednictwem Funduszu, ponad milion złotych na renowację elewacji i dachu Zamku w Pieskowej Skale, w okolicach którego - zgodnie z legendą - ukrywał się Władysław Łokietek, a wieki później swoje wzloty i upadki przeżywał serialowy Janosik. Ponadmilionowa dotacja umożliwiła renowację budynku krakowskiej PWST. Nieco mniejsze - budowę auli koncertowej przy Szkole Muzycznej w Wadowicach i renowację budynku teatru Łaźnia Nowa. To tylko kilka przykładów.

Dotacje z Funduszu wsparły też wiele imprez w ramach obchodów stulecia urodzin Czesława Miłosza. W samym tylko Krakowie to ponad 20 różnych projektów (na kwotę blisko 3,5 miliona złotych), których najważniejszym punktem był 2. Festiwal Literacki im. Czesława Miłosza (ponad milion złotych dotacji).

W ciągu ostatnich dwóch lat Krakowskie Biuro Festiwalowe dostało ponad milion złotych na organizację festiwalu Misteria Paschalia. Impreza odbywa się w czasie Wielkanocy i skupia się wokół tematyki pasyjnej. W tym roku po raz pierwszy obok muzyków klasycznych, na scenie festiwalu pojawili się wykonawcy muzyki rozrywkowej.

Totalizator angażuje się też w jedno z ważniejszych wydarzeń kulturalnych stolicy. Jest głównym partnerem organizowanych od lat praskich spotkań z kulturą, występujących obecnie pod nazwą - "Kulmixtura". W założeniu niszowa impreza - przyjeżdżają tu zespoły folklorystyczne z odległych zakątków świata - przyciąga co roku kilkadziesiąt tysięcy ludzi. W tym roku na warszawską Pragę zjechali artyści m.in. z Brazylii oraz Dalekiego Wschodu.

Gdzie wzrok nie sięga

Swoje znaczenie mają też działania w mniejszych ośrodkach. To najczęściej zakup instrumentów dla gminnych szkół muzycznych czy lokalne festiwale, które gromadzą znakomitych artystów.

Mało kto słyszałby o opolskich Chrzelicach, gdyby nie to, że kilkusetosobowa wieś stała się w zeszłym roku - na kilka dni - stolicą nowoczesnych technologii. Mury zabytkowego zamku zostały zamienione w laboratorium medialne 2.0, w którym najlepsi eksperci uczyli, jak tworzyć kulturę przy wykorzystaniu technologii audiowizualnych oraz jak dzięki komputerom przechowywać i prezentować dorobek wcześniejszych pokoleń. W Chrzelicach znalazło się miejsce zarówno dla renomowanych twórców z zagranicy, jak i przedstawiciela Ośrodka Karta, który od lat zajmuje się dokumentowaniem historii.

Czasem udaje się połączyć to, co spektakularne, z tym, co dla szerszej widowni trudno dostępne. W 2004 roku Totalizator sfinansował system zabezpieczający dla obrazu hiszpańskiego malarza El Greco. Dzięki temu odnaleziona w latach 60. na plebanii, w miejscowości Kosów Lacki, "Ekstaza Świętego Franciszka" została przeniesiona do Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach.

Tym sposobem Totalizator został mecenasem jedynego w Polsce płótna tego znanego na całym świecie artysty.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 48/2011

Artykuł pochodzi z dodatku „Kto to buduje (48/2011)