Mercedes znaczy "łaska"

Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz? My friends all drive Porches, and I must make amends Worked hard all my life time, no help from my friends So, oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz?.

02.11.2003

Czyta się kilka minut

Tak właśnie przed laty Janis Joplin, przewrotnie uskarżając się na niewdzięczny los, błagała Niebiosa o Mercedesa - symbol solidności, niezawodności i luksusu. Nie byłoby jednak Mercedesa, a być może w ogóle samochody osobowe nie byłyby dziś dobrem tak powszechnym, gdyby nie pasja kilku zapaleńców.

W listopadzie 1844 r. w Karlsruhe przyszedł na świat Karl Friedrich Benz, syn maszynisty. Choć ojciec zmarł w dwa lata później i rodzina cierpiała niedostatek, matka zadbała o solidne wykształcenie syna. Karl nie zawiódł pokładanych w nim nadziei; został konstruktorem silników spalinowych, w 1886 r. zbudował pierwszy (trzykołowy) samochód z silnikiem benzynowym, wynalazł też zapłon iskrowy do benzynowego silnika spalinowego. W 1883 r. założył w Mannheim pierwszą na świecie fabrykę samochodów - Benz&Co.

Równolegle - i również z sukcesami - nad rozwojem automobilizmu pracował Gottlieb Daimler (ur. 1834). W 1883 r. wspólnie z Wilhelmem Maybachem skonstruował pierwszy szybkobieżny silnik benzynowy, w 1885 r. - motocykl, w 1887 r. - czterokołowy samochód z silnikiem benzynowym. W 1890 r. powstała firma Daimler-Motoren-Gesellschaft.

Niczym byłby jednak zapał konstruktorów, gdyby nie możni protektorzy, a w przypadku Benza ogromną rolę odegrała też jego żona, Bertha. W sierpniu 1888 r. bez wiedzy i zgody męża wybrała się wraz z dwoma synami na przejażdżkę trzykołowym automobilem z Mannheim do Pforzheim. Dlatego w encyklopediach dzierży od tej pory tytuł “pierwszej automobilistki" w historii świata.

Urodzony w 1853 r. Emil Jellinek doprowadzał swych rodziców do rozpaczy; w żadnej szkole nie mógł dłużej zagrzać miejsca. W wieku 17 lat poszedł do pracy na kolei, ale i tam sprawiał problemy. Wreszcie trafił do... austro-węgierskiej dyplomacji i dorobił się majątku na handlu między Europą a północną Afryką. Później przeniósł się do Nicei - zafascynowany początkami automobilizmu zaczął sprowadzać do Francji samochody z Niemiec. Z czasem stał się przedstawicielem firmy Daimlera we Francji, a jego zamówienia stanowiły nieoceniony zastrzyk finansowy dla raczkującego przemysłu samochodowego, np. w 1900 r. zamówił 36 automobili za sumę - przeliczając na dzisiejszą wartość - ponad 2 milionów euro. To imię jego córki - Mercedes (urodziła się w 1889 r., imię znaczy po hiszpańsku “łaska") - zostało w 1902 r. oficjalnie zarejestrowane jako znak towarowy aut produkowanych przez Daimlera. Z kolei charakterystyczny symbol trójramiennej gwiazdy Mercedesa odnosi się do starań konstruktora, aby zmotoryzować komunikację na lądzie, w wodzie i powietrzu. W 1926 r. Daimler-Motoren-Gesellschaft i Benz & Co. połączyły się w Daimler-Benz AG z siedzibą w Berlinie. W 1998 doszło do fuzji motoryzacyjnych gigantów: niemieckiego Daimler-Benz AG i amerykańskiego Chrysler Corporation.

W Polsce produkty koncernu Daimler-Chrysler szybko zdobyły sobie mocną pozycję na rynku - renomą cieszyły się bowiem od zawsze. W 2002 r. firma sprzedała ponad 9000 pojazdów, w tym ponad 3200 samochodów osobowych Mercedes-Benz (wzrost o 26 proc. sprzedaży w porównaniu z rokiem 2001, szczególnie trudnym okresie na rynku motoryzacyjnym), 3300 samochodów dostawczych, ponad 1000 ciężarówek oraz ponad 1400 samochodów marki Chrysler i Jeep. Mercedes-Benz został tym samym liderem na szczególnie trudym rynku samochodów ciężarowych, co jest ważnym wydarzeniem biorąc pod uwagę fakt, że marka kojarzona jest przede wszystkim z wysokiej jakości samochodami osobowymi. Zresztą Mercedes od dawna przymierza się też do opanowania rynku dla średnio zamożnych, rozwijając ofertę samochodów klasy A - solidnych, ale tańszych, np. od klasy C.

Za tak skuteczną ekspansją na rynku poszły również inwestycje. W 2001 roku firma otworzyła Regionalne Centrum Logistyczne w Ołtarzewie pod Warszawą. To nowoczesne centrum dystrybucji części zamiennych i akcesoriów marek Mercedes-Benz, smart, Maybach Chrysler, Jeep i Mitsubishi Canter zaopatruje w części zamienne sieć dealerów i autoryzowanych serwisów w Polsce, a także rynki Ukrainy, Litwy, Łotwy, Estonii i Białorusi. Wartość inwestycji wynosi 10 milionów euro.

Nieco mniej, 34 miliony złotych, kosztowały filia, salon sprzedaży i serwisu Mercedes-Benz w Sosnowcu. Miejsce, w którym zatrudnienie znajdzie docelowo 200 pracowników, postanowiły uhonorować władze miasta, nadając ulicy, przy której znajduje się kompleks, imię Gottlieba Daimlera.

W Warszawie realizowana jest jednak jeszcze większa inwestycja, zaplanowana przez motoryzacyjnego giganta. Przy Alejach Jerozolimskich powstanie główna siedziba (“headquarter") spółek DaimlerChrysler w Polsce. W budynku mieścić się będą m.in. DaimlerChrysler Automotive Polska, DaimlerChrysler Services Leasing, DaimlerChrysler Services Bank, DaimlerChrysler Services Fleet Management. Biura spółek znajdują się w dziewięciopiętrowej okrągłej wieży z betonu, szkła i metalu. Dwie dolne kondygnacje zajmie spółka Mercedes-Benz Warszawa, czyli salon sprzedaży i punkt serwisu Mercedes-Benz oraz smart i Maybach. Zatrudnienie znajdzie tu ok. 200 pracowników. Będzie to pierwsza taka inwestycja w Europie Środkowej. Nowy kompleks powstanie na działce o powierzchni 40 tys. metrów kwadratowych, wartość inwestycji szacowana jest na 250 milionów złotych. Prace toczą się w ekspresowym tempie: w grudniu 2002 r. wmurowano kamień węgielny, już 22 października tego roku odbyła się uroczystość zawieszenia wiechy (co znaczy, że budowa osiągnęła stan surowy zamknięty) - przewidywany termin zakończenia budowy to maj 2004 r.

“Najnowsza inwestycja w budowę nowej siedziby dla spółek koncernu DaimlerChrysler w Polsce jest wyrazem naszych długofalowych, strategicznych planów zaangażowania na polskim rynku motoryzacyjnym i kolejnym krokiem w umacnianiu na nim naszej obecności. Wzrost sprzedaży samochodów naszych marek i usług oferowanych przez DaimlerChrysler Services (leasing, bank, zarządzanie flotą) pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. Będziemy się rozwijać wraz z rozwojem polskiego rynku. Ale nie tyle w tempie jego rozwoju, lecz - o czym jestem głęboko przekonany - szybciej" - mówi Winfried Blum, Prezes Zarządu DaimlerChrysler Automotive Polska i przedstawiciel koncernu DaimlerChrysler AG w Polsce. W najbliższych 3 latach DCAP zamierza zwiększyć przychód o 40 proc. - plan ambitny, ale realny.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 44/2003

Artykuł pochodzi z dodatku „Unia dla Ciebie (44/2003) - Niemcy