Reklama

Kontrakt Rembrandta

Kontrakt Rembrandta

09.10.2007
Czyta się kilka minut
Żaden chyba twórca filmowy nie obwieszczał tylokrotnie śmierci kina. Ito zpodaniem daty - 31 września 1983r., kiedy widz dostał telewizyjnego pilota iświat wszedł werę interaktywności. Dziś za sprawą internetu itechnologii cyfrowych klasyczne kino stało się przeżytkiem. Wraz znim umarł pasywny widz, uwięziony wciemnościach sali kinowej. Tak twierdzi Peter Greenaway - artysta intermedialny czy ciągle reżyser filmowy?.
"

"Bill Viola wart jest więcej niż dziesięciu Martinów Scorsese" - mówi prowokacyjnie, dyskredytując twórcę "Wściekłego byka" na rzecz amerykańskiego pioniera wideoartu. Uciekając od kina pojmowanego jako "księgarnia" czy "ilustracja do tekstu", tworzy filmy w rodzaju hermetycznej trylogii "The Tulse Luper Suitcases". Otwierając kolejne 92 walizki z życia niejakiego Tulse'a Lupera, XX-wiecznego awanturnika, Greenaway zamierzał stworzenie dzieła totalnego, czegoś na kształt "Finnegans Wake" Joyce'a. Tyle że rozpisał je na różne nośniki: kino, telewizję, CD ROM, internet i książkę. Widz tego osobliwego dzieła ma przed sobą zwielokrotniony obraz, zawierający rozmaite okienka, fragmenty tekstu i jeszcze nakładające się na to rysunki czy animacje. Wędrując po tej mozaice, tworzy własny film. A wszystko to na przekór dominującej na ekranie linearnej narracji, na przekór kinu jako...

10908

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]