Reklama

Jak nigdy

Jak nigdy

21.07.2009
Czyta się kilka minut
"Polacy zadowoleni jak nigdy" - taki tytuł nadała "Gazeta Wyborcza" (z 16 lipca) prezentacji wyników najnowszej "Diagnozy społecznej", cyklicznego badania nastroju nas wszystkich. Pytania zadane w marcu i kwietniu bieżącego roku 26 tys. osób pozwalają powiedzieć autorom badań (kierowanych przez znanego psychologa społecznego prof. Janusza Czapińskiego), iż Polacy 2009 są "jak nigdy zadowoleni z życia" i "szczęśliwsi niż kiedykolwiek". Są także bardziej zamożni i nowocześni (jeśli stopień modernizacji mierzyć dostępnością internetu).
W

Wyniki "Diagnozy" są sprzeczne z mocno utrwalonym wyobrażeniem Polaków jako społeczeństwa ludzi niezadowolonych i wiecznie narzekających. Dzisiaj, gdy słowo "kryzys" jest bezustannie odmieniane przez wszystkie przypadki, są te wyniki wiadomością szczególnie doniosłą i szczególnie optymistyczną.

Chciałbym się poddać temu optymizmowi, ale wątpliwości są od niego mocniejsze. Problem tkwi nie tylko w tym, że kryzys może zasadniczo zmienić społeczne nastroje. Problematyczne jest samo pojmowanie zadowolenia i szczęśliwości. Co daje dzisiejszym Polakom poczucie błogostanu? Zbiorowy sen masowej kultury? Wirtualna rzeczywistość? Zapominanie trudnych pytań? Nie potrafię uwierzyć w wartość takiego szczęścia.

770

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]