Reklama

Ładowanie...

Jak nigdy

21.07.2009
Czyta się kilka minut
"Polacy zadowoleni jak nigdy" - taki tytuł nadała "Gazeta Wyborcza" (z 16 lipca) prezentacji wyników najnowszej "Diagnozy społecznej", cyklicznego badania nastroju nas wszystkich. Pytania zadane w marcu i kwietniu bieżącego roku 26 tys. osób pozwalają powiedzieć autorom badań (kierowanych przez znanego psychologa społecznego prof. Janusza Czapińskiego), iż Polacy 2009 są "jak nigdy zadowoleni z życia" i "szczęśliwsi niż kiedykolwiek". Są także bardziej zamożni i nowocześni (jeśli stopień modernizacji mierzyć dostępnością internetu).
W

Wyniki "Diagnozy" są sprzeczne z mocno utrwalonym wyobrażeniem Polaków jako społeczeństwa ludzi niezadowolonych i wiecznie narzekających. Dzisiaj, gdy słowo "kryzys" jest bezustannie odmieniane przez wszystkie przypadki, są te wyniki wiadomością szczególnie doniosłą i szczególnie optymistyczną.

Chciałbym się poddać temu optymizmowi, ale wątpliwości są od niego mocniejsze. Problem tkwi nie tylko w tym, że kryzys może zasadniczo zmienić społeczne nastroje. Problematyczne jest samo pojmowanie zadowolenia i szczęśliwości. Co daje dzisiejszym Polakom poczucie błogostanu? Zbiorowy sen masowej kultury? Wirtualna rzeczywistość? Zapominanie trudnych pytań? Nie potrafię uwierzyć w wartość takiego szczęścia.

770

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp roczny
199,90 zł

360 zł 160 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp 10/10
10,00 zł

Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]