Reklama

Jak nigdy

Jak nigdy

21.07.2009
Czyta się kilka minut
"Polacy zadowoleni jak nigdy" - taki tytuł nadała "Gazeta Wyborcza" (z 16 lipca) prezentacji wyników najnowszej "Diagnozy społecznej", cyklicznego badania nastroju nas wszystkich. Pytania zadane w marcu i kwietniu bieżącego roku 26 tys. osób pozwalają powiedzieć autorom badań (kierowanych przez znanego psychologa społecznego prof. Janusza Czapińskiego), iż Polacy 2009 są "jak nigdy zadowoleni z życia" i "szczęśliwsi niż kiedykolwiek". Są także bardziej zamożni i nowocześni (jeśli stopień modernizacji mierzyć dostępnością internetu).
W

Wyniki "Diagnozy" są sprzeczne z mocno utrwalonym wyobrażeniem Polaków jako społeczeństwa ludzi niezadowolonych i wiecznie narzekających. Dzisiaj, gdy słowo "kryzys" jest bezustannie odmieniane przez wszystkie przypadki, są te wyniki wiadomością szczególnie doniosłą i szczególnie optymistyczną.

Chciałbym się poddać temu optymizmowi, ale wątpliwości są od niego mocniejsze. Problem tkwi nie tylko w tym, że kryzys może zasadniczo zmienić społeczne nastroje. Problematyczne jest samo pojmowanie zadowolenia i szczęśliwości. Co daje dzisiejszym Polakom poczucie błogostanu? Zbiorowy sen masowej kultury? Wirtualna rzeczywistość? Zapominanie trudnych pytań? Nie potrafię uwierzyć w wartość takiego szczęścia.

770

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]