Reklama

Czytania liturgiczne

Czytania liturgiczne

11.07.2016
Czyta się kilka minut
17 – 24 VII
S

Szesnasta niedziela zwykła: Rdz 18, 1-10a; Ps 15; Kol 1, 24-28; Łk 10, 38-42;

Poniedziałek: Mi 6, 1-4. 6-8; Ps 50; Mt 12, 38-42;
Wtorek: Mi 7, 14-15. 18-20; Ps 85; Mt 12, 46-50;
Środa: Jr 1, 1. 4-10; Ps 71; Mt 13, 1-9;
Czwartek: Jr 2, 1-3. 7-8. 12-13; Ps 36; Mt 13, 10-17;
Piątek: Pnp 8, 6-7 lub 2 Kor 5, 14-17; Ps 63; J 20, 11-18;
Sobota: Ga 2, 19-20; Ps 16; J 15, 1-8;
17. niedziela zwykła: Rdz 18, 20-32; Ps 138; Kol 2, 12-14; Łk 11, 1-13.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

(Ps 15,1-5) Kto zamieszka na Twej górze świętej?Ten, kto postępuje nienagannie, działa sprawiedliwie i mówi prawdę w swym sercu,kto swym językiem oszczerstw nie głosi. Kto nie czyni bliźniemu nic złego,nie ubliża swoim sąsiadom,kto za godnego wzgardy uważa złoczyńcę,ale szanuje tego, kto się boi Pana. Kto dotrzyma przysięgi dla siebie niekorzystnej,kto nie daje swych pieniędzy na lichwę i nie da się przekupić przeciw niewinnemu.Kto tak postępuje, nigdy się nie zachwieje. Ten psalm jest dla tych, ktorzy chca byc , ludzmi Boga. Bycie czlowiekiem Boga nie oznacza poddac sie jakiemus zewnetrznemu przymusowi, ktory w jakis sposob zmusza do okreslonych dzialan. Psalmista nie mowi czyn to i to, zyj wedlug norm, ktore dyktuje rozum, mowi o tym kto zyje we wspolnocie z Bogiem. Zycie we wspolnocie z Bogiem ma jakas forme. Ta forma nie jest czysta forma racjonalnosc, z ktorej rodzi sie okreslona etyka jak to proponuje Kant, etyka dla ktorej Bog jest postulowany przez niedojrzalosc rozumu, ktory jeszcze nie ma zdolnosci myslenia od siebie samego. Ten psalm to alternatywa wobec mysli Kanta. Milosc Boga to nie jakis typ czystego formalizmu, ta milosc ma swoja tresc. Bog mnie stworzyl i dal wszystko abym mogl realizowac moje istnienie. To istnienie realizuje sie w sposob swiadomy. Jestem swiadom moich przezyc estetycznych gdyz na rozne sposoby doswiadczam piekno, przezyc moralnych, gdyz czuje dobro jakie mi udzielaja inne osoby i moge doswiadczac w moim poznaniu prawde , ktora dostarcza glebokich przezyc wewnetrznych. To wszystko jest darem Boga, wskazuje w jakis sposob jak dziala On. To dzialanie Boga rodzi wdziecznosc za istnienie, jak dobrze jest istniec i doswiadczac to co sie doswiadcza we wlasnym istnieniu. Dziecko w jakis naturalny sposob che nasladowac swoich rodzicow , powtarza ich ruchy , gesty, nasladuje pewne zachowania. Jesli Bog jest moim Stworzycielem, rodzi sie pragnienie nasladowania swego Stwórcy. Co mam czynic ja? Ja nie moge stwarzac swiatow, jestem stworzeniem nie stworca, jak stworzenie moze wyrazic wdziecznosc?. Tutaj psalmista mowi w swoim jezyku, ze ci , ktorzy chca ukazac wdziecznosc musza myslec o jakims postepowaniu wyniesionym, gora jest takim wyniesieniem i postepowanie tych ktorzy czuja sie wyniesieni przez Boga maja postepowac w sposob wyniesiony. Bog mnie wyniósl ponad wszystko co stworzyl przez udzielenie mi swiadomosci, moja swiadomosc wynosi mnie ponad wszystkie stworzenia. Moje dzialanie winno wyrazac to wyniesienie. To wyniesienie nie jest autowyniesieniem tylko wyniesieniem dokonanym przez Boga z gory Boge widze, ze nie jestem jedynym stworzeniem, jestem otoczony calym mnostwem stworzen i wszystkie sa stworzeniami Boga. Te wszystkie stworzenia Bog obdarowuje swoja miloscia, wszystko co jest stworzone jest stworzone przez dobroc i milosc Boga. Taki jest swiat naturalny. Ja jednak nie zyje tylko wswiecie naturalnym, zyje w swiecie, ktory jest tworzony przez moja wole i wole moich braci i siostr. Ten swiat mozna nazwac cywilizacja. Psalmista proponuje jak powinna wygladac cywilizacja, ktora w swej woli uznaje dzielo stworcze Boga. Ta cywilizacja winna byc cywilizacja milosci.Jesli chcesz tworzyc cywilizacje milosci psalmista mowi, postepuj w ten oto sposob i tutaj przychodza wskazania praktyczne, ktore nie sa wskazaniami czystego rozumu praktyvcznego ale odbiciem w naszym rozumie mysli Boga i w naszej woli checi realizowania woli Boga. Bog realizuje dobro w calym swym dziele stwórczym ja to chce czynic w cywilizacji milosci to znaczy w takiej cywilizacji, ktora chce wspodzialania zBogiem i w tej cywilizacji kazdy z nas moze byc "iskierka" jesli z wlasnej woli chce wskazowki psalmisty potraktowac powaznie, bo te wsazowki to nie tylko slowa psalmisty ale slowa samego Boga, ktory mówi jakie zycie ludzkie jest warte okreslenia , jako zycie ludzi Boga.
Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]