Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Aida
Dramat, reż. Jasmila Žbanić, Bośnia i Hercegowina/ /Polska i inne 2020, nowehoryzonty.vod
Najlepszy europejski film roku patrzy na historię tak, jakby wydarzyła się zaledwie wczoraj i tuż obok. Masakra boszniackich mężczyzn i chłopców w Srebrenicy z perspektywy lokalnej tłumaczki ONZ, prywatnie żony i matki, nabiera cech szczegółowego reportażu i zarazem greckiej tragedii, których tematem jest bratobójcza wojna oraz jej pokłosie.
DocFilmMusic
Przegląd, playkrakow, do 2 II
Oto najciekawsze dokumenty muzyczne Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Wśród nich „Ryuichi Sakamoto: Coda” Stephena Nomury Schible’a, „Była sobie Aurora” Stiana Servossa i Benjamina Langelanda, „Męski klub” Pettera Sommera i Jo Vemuda Svendsena, „Saul&Ruby. Kapela Ocalałych” Toda Lendinga oraz „Ucho wewnętrzne” Magdaleny Gubały i Szymona Uliasza (o Mikołaju Trzasce).
Shiva Baby
Komedia, reż. Emma Seligman, USA/Kanada 2020, HBO GO
Rodzinno-towarzyskie spotkanie podczas żydowskiego tygodnia żałoby staje się sceną tragikomicznych wpadek, upokorzeń i qui pro quo. Ich główną bohaterką jest pechowa studentka, której życie intymne dalece odbiega od wzorów narzucanych jej przez tradycję. Debiut 26-letniej Kanadyjki to przykład amerykańskiego kina niezależnego w swojej modelowej postaci.
Voir: Potęga kina
Serial dokumentalny, reż. Keith Clark i inni, USA 2021, Netflix
Wideoesej jest coraz bardziej popularną formą uprawiania krytyki filmowej czy odkrywania historii kina. W sześciu (na razie) odcinkach poznajemy ogólne mechanizmy i prywatne obsesje tworzące fenomen X muzy. Dowiadujemy się np., w jaki sposób „sensacyjniak” Waltera Hilla „48 godzin” z 1982 r. wyprzedził swoją epokę w dyskusji na tematy rasowe.