W SKRÓCIE

4 – 13 maja

13.05.2013

Czyta się kilka minut

Silesius 2013. W tegorocznej edycji Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius laureatami zostali: Marcin Baran (w kategorii „książka roku” – za tom „Niemal całkowita utrata płynności”) oraz Ilona Witkowska (w kategorii debiut roku – za tom „Splendida realta”). Nagrodę za całokształt twórczości otrzymała Krystyna Miłobędzka, o której pisaliśmy w poprzednim numerze „TP”, w specjalnym dodatku poświęconym Silesiusowi.


Festiwal Miłosza. „Ziemia Ulro” to hasło przewodnie 3. Festiwalu Miłosza, który odbędzie się w Krakowie w dniach 16-19 maja. Wśród zaproszonych poetów są goście z zagranicy – jak Wiera Burłak, Duo Duo, Juan Gelman, Michael Kruger, Philip Levine, Martin López-Vega, Gary Snyder czy Tomaž Šalamun – oraz pisarze polscy (wśród nich m.in. Julia Hartwig, Janusz Szuber, Adam Zagajewski), obok wieczorów autorskich w programie znajduje się też m.in. pasmo prezentacji polskich poetyckich pokoleń, premiera nowego tomu przekładów Paula Celana autorstwa Ryszarda Krynickiego, debaty (takie jak „Zło – literatura i doświadczenie” czy „W cieniu Imperium”) i koncerty. O najważniejszych tematach Festiwalu piszemy obszerniej w magazynie literackim „Książki w Tygodniku”, który towarzyszy temu numerowi „TP”.
Więcej informacji: www.miloszfestival.pl.


Hobbit bloguje. „Najnowsze filmy Zacka Snydera i Christophera Nolana powstawały na oczach uzbrojonych w komórki fanów, a Peter Jackson blogował z Nowej Zelandii o postępach w produkcji »Hobbita«. Czy w czasach, gdy zdobycze technologii – od aparatu w telefonie po internet – umożliwiają nam podglądanie filmowego zaplecza, możemy jeszcze mówić o »magii kina«? – pyta Jakub Popielecki na łamach pisma „FWM” (FilmWeb Magazyn). – Obsesja »wyprodukowania« kultu nie dotyczy tylko Hollywoodu, owa gorączka trawi również nas, widzów. Czekamy na premiery, pasjonujemy się newsami, pochłaniamy plotki i przecieki w niecierpliwym pożądaniu filmowego spełnienia. Rezultat? Kulminacyjne – wydawałoby się – doświadczenie seansu kinowego stopniowo traci swoje uprzywilejowane położenie w naszych prywatnych hierarchiach. Dlatego w opozycji do fanów, którzy za punkt honoru stawiają sobie śledzenie wszelkich przecieków, istnieją też puryści, dla których każda plotka to świętokradztwo, a każda wizyta w kinie to ceremonia. Czy mylą się, narzekając, że na sali filmowej trudno dziś o szansę na niewinne, dziewicze obcowanie z kinem?”. „FWM” to pismo wydawane przez znany portal filmowy FilmWeb, numer 1/2013 jest pierwszym i... zarazem ostatnim numerem opublikowanym w formie papierowej – kolejne będą już istnieć tylko w postaci cyfrowej. Tymczasem wśród autorów możemy znaleźć Łukasza Maciejewskiego, Bartosza Staszczyszyna i Michała Walkiewicza, wśród tematów – współczesne seriale i losy niezależnych reżyserów, których skusiło Holywood, polskie kino gatunków i kobieta w polskim kinie, filmowy portret trzydziestolatków... Więcej informacji: www.filmwebmagazyn.pl.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 20/2013