W SKRÓCIE

19 czerwca – 25 czerwca

26.06.2012

Czyta się kilka minut

Sebald i obrączka Nabokova. „Myślę, że czarno-biała fotografia albo szare strefy na czarno-białej fotografii oznaczają właśnie to terytorium, które leży między śmiercią a życiem. W archaicznej wyobraźni przecież z reguły było nie tylko życie, a potem śmierć, jak dziś przypuszczamy, ale pomiędzy nimi rozciągała się ta ogromna ziemia niczyja, po której ludzie wędrowali, nie wiadomo, jak długo to trwało, i nieważne teraz, czy był to czyściec w chrześcijańskim sensie, czy po prostu jakieś pustkowie, które trzeba przebyć, aż się dotrze na drugą stronę” – notował W.G. Sebald, w którego książkach czarno-białe zdjęcia odgrywają rolę nieledwie równą literom. Temu wielkiemu pisarzowi, autorowi m.in. książek „Wyjechali” i „Austerlitz”, poświęcone są najnowsze „Zeszyty Literackie” (nr 118). Znajdziemy tu rozmowę z Sebaldem, jego eseje poświęcone Hölderlinowi, Robertowi Walserowi i malarzowi, Janowi Peterowi Trippowi, obszerny wybór cytatów z jego publicystyki, a także głosy pisarzy i krytyków (m.in.: Roberto Calasso, J.M. Coetzee, Julia Hartwig, Charles Simic, Susan Sontag). Wśród wypowiedzi Sebalda wskażmy jeszcze tę lekcję zarazem czułości i pisarskiego rzemiosła: „ojciec Nabokova został zamordowany w Berlinie, a matka zatrzymała sobie jego obrączkę, ale ponieważ, mieszkając w Pradze, gdzie syn ją odwiedził, bardzo wychudła, Nabokov wspomina, że obrączkę męża nosiła przywiązaną do swojej nitką, bo inaczej mogłaby spaść jej z palca. Moim zdaniem pamięć tkwi w szczegółach, właśnie takich, prawie bez wagi. Jeżeli ma trafić do czytelnika jako znak czegoś prawdziwego, to musi się wiązać z taką właśnie... brakuje mi słowa... błahostką”.


Zmarł Henryk Bereza. Słynny krytyk literacki, eseista, wieloletni członek redakcji miesięcznika „Twórczość”, w którym w latach 1977–2005 prowadził m.in. autorską rubrykę „Czytane w maszynopisie”. Promotor tzw. „szkoły Berezy”, akcentującej w prozie przede wszystkim twórcze odniesienie do języka, „rewolucję artystyczną”. Miał 86 lat.


Sprawcy i ofiary. „Co sprawia, że człowiek czyni potworne zło, a innym razem potrafi mu się przeciwstawić?” – na to pytanie próbują odpowiedzieć uczestnicy III Ogólnopolskiej Konferencji: „Auschwitz i Holokaust na tle zbrodni ludobójstwa w XX i XXI wieku”, która trwa od poniedziałku 25 czerwca w Oświęcimiu. Tematem tegorocznej edycji jest: „Jednostka wobec zbrodni”. „W tym roku chcemy skierować uwagę uczestników na losy i motywy działań: sprawców, ofiar, świadków zbrodni – podkreśla dr Alicja Bartuś, przewodnicząca zarządu Fundacji Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży i pomysłodawczyni projektu. – Przez ten pryzmat będziemy dyskutować o tym, co wpływa na ludzkie postawy wobec zbrodni, co sprawia, że jedni angażują się w czynienie potworności, inni się im biernie przyglądają, a jeszcze inni stawiają zdecydowany opór”.


Literaturomanie w Gdyni. 27 czerwca rozpoczyna się Festiwal „Literaturomanie”, który wraz z wieńczącą go galą finałową stanowi coroczne Dni Nagrody Literackiej Gdynia. Kapituła pod przewodnictwem prof. dr. hab. Piotra Śliwińskiego nominowała do Nagrody Literackiej Gdynia w tym roku piętnastu twórców, w trzech kategoriach: proza, poezja i eseistyka. Laureatów poznamy 30 czerwca. Wśród wydarzeń towarzyszących także spotkanie autorskie z ks. Adamem Bonieckim, które poprowadzi Piotr Najsztub. Zapraszamy w czwartek 28 czerwca o godz. 18.00 do Teatru Miejskiego w Gdyni.


Nie tylko „Thorgal”. W Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli w dniach 30 czerwca – 19 sierpnia oglądać można retrospektywną wystawę prac Grzegorza Rosińskiego, słynnego rysownika komiksowego, autora m.in. serii „Thorgal”. Rosiński urodził się właśnie w Stalowej Woli w 1941 r., zaś ekspozycja ukazuje jego twórczość graficzną i malarską od lat młodzieńczych do dziś. Więcej informacji: www.muzeum.stalowawola.pl.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 27/2012