Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Trawa czy chodnik

Trawa czy chodnik

19.10.2014
Czyta się kilka minut
czyli o czym pamiętać przy bieganiu
B

BIEGANIE REGULUJE ciśnienie krwi, podnosi wydolność fizyczną, pracę układu hormonalnego i immunologicznego. Pomaga radzić sobie ze stresem. Jednak aby było ono bezpieczne i przyjemne, należy pamiętać o kilku kwestiach.

BIEGA SIĘ NIE TYLKO NOGAMI. Ludzki organizm znakomicie przystosowany jest do biegania, bo ewolucja przypisała nam prostą postawę. – Ryzyko kontuzji wzrasta, jeśli mamy problemy z sylwetką albo zbyt słabe mięśnie brzucha i grzbietu, które powinny podtrzymywać ciało – tłumaczy lekarz Narcyz Sadłoń. Biegacz nie powinien zatem zapominać o tradycyjnych „brzuszkach” i skłonach.

NA CHODNIKU PAMIĘTAJ O AMORTYZACJI. Bieganie po twardych nawierzchniach może powodować kontuzje. – Chodzi głównie o uszkodzenie wskutek długotrwałego przenoszenia stałych obciążeń. Człowiek nie przewraca się, nie uderza, a staw zaczyna boleć – mówi lekarz. Dlatego warto biegać na palcach i śródstopiu. To mechanizm pomagający absorbować uderzenia. Trener Janusz Wąsowski radzi poszukać nawet krótkich, ale miękkich ścieżek. – Jeśli ktoś biega cztery razy w tygodniu dwa razy powinien robić to w parku – tłumaczy trener polskiej kadry maratończyków.

W LESIE UWAŻAJ NA KONTUZJE. Chodzi głównie o te związane z nierównościami terenu czy zmienną przyczepnością. – Takie bieganie angażuje też więcej mięśni – tłumaczy Narcyz Sadłoń. Dlatego amatorzy leśnych ścieżek muszą bardziej dbać o rozwój wszystkich części ciała.

BUTY POMOGĄ, ALE NIE ZDZIAŁAJĄ CUDÓW. Zdaniem Janusza Wąsowskiego para butów amatora po mniej więcej 3–4 miesiącach traci pierwotne właściwości amortyzacyjne. – Nie oznacza to, że musimy kupować nowe, ale dobrze jest mieć dwie pary. Zmiana obuwia bardzo służy stopom – przyznaje trener.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]