Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Ruszyć w drogę

Ruszyć w drogę

10.06.2014
Czyta się kilka minut
Prawdziwy mecenas jest aktywny. Ma być dla artysty partnerem w dyskusji i drodze twórczej.
Magdalena Łazarczyk z serii „Funkcje”
N

Na pomysł konkursu adresowanego do studentów państwowych uczelni artystycznych wpadł w roku 2002 Piotr M. Śliwicki – prezes sopockiej grupy ubezpieczeniowej Ergo Hestia, ale także znawca i kolekcjoner sztuki.
Idea Artystycznej Podróży Hestii nawiązuje do wielowiekowej tradycji wymagającej od twórcy, by ruszył w drogę w celu poznawania sztuki w jej największych centrach. Nasi zwycięzcy mają szansę spędzić miesiąc w Nowym Jorku, zwiedzając muzea, galerie – a także nawiązując kontakty w tamtejszym środowisku artystycznym.
Dzięki bliskiej współpracy z firmą ubezpieczeniową DKV Seguros przyznawana jest również nagroda specjalna: stypendium w Walencji (od 2008 r. firma ta prowadzi zresztą projekt bliźniaczy, przysyłając artystów hiszpańskich do Polski).
Realizacja konkursu była możliwa dzięki współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku i siłą rzeczy miała początkowo charakter regionalny. Od 2009 r. mogą wziąć w nim udział studenci z całej Polski. W tym roku zmieniono regulamin. Zaproszeni są nie tylko ci, którzy kończą edukację szkolną, ale także studenci młodsi. Przyjmowane są prace reprezentujące malarstwo, rzeźbę, grafikę warsztatową, fotografię i technikę cyfrową.
Uczestnicy muszą sami zaprezentować je przed członkami jury, ludźmi kultury i sztuki – co stanowi pretekst do rozmowy, która może stać się dla młodych adeptów sztuki ważną inspiracją na przyszłość.
Artystyczna podróż to tylko jeden z elementów szerszego projektu. Chodzi również o to, by artyści mogli skonfrontować swoją twórczość z odbiorcami. Dlatego tak ważna jest wystawa finalistów konkursu, podczas której ogłaszane są jego wyniki.
Współpraca z laureatami nie kończy się po ich powrocie do Polski. I tak np. tryptyk malarski „Kręgle” Anny Waligórskiej, nagrodzony w 2004 r., stał się motywem przewodnim linii wizualnej oferty ubezpieczeniowej dla klientów indywidualnych.
Artystyczna Podróż Hestii przynosi korzyść nie tylko młodym twórcom (a dobrze wiadomo, jak trudno im zaistnieć na niezwykle trudnym rynku sztuki), ale buduje także i rozwija kulturę korporacyjną. Pracownicy i agenci ubezpieczeniowi Grupy Ergo Hestia uczestniczą w warsztatach twórczych, podczas których poznają wybrane aspekty sztuki. Mają z nią zresztą do czynienia na co dzień: wyróżnione prace wiszą w siedzibie firmy.
Nowoczesny mecenat artystyczny traktuje sztukę jako markę. Ergo Hestia, która zawsze wspierała przedsięwzięcia kulturalne, postawiła w pewnym momencie na projekty autorskie. Nie chciała już pozostawać wyłącznie sponsorem. Prawdziwy mecenas jest aktywny. Ma być dla artysty partnerem w dyskusji i drodze twórczej.
Działania te zostały zauważone. W 2009 r. Ergo Hestia otrzymała statuetkę „Sztuka cenniejsza niż złoto”, przyznawaną przez Fundację Commitment to Europe arts & business oraz Narodowy Bank Polski za wytyczanie nowych trendów we współpracy na styku kultury i przedsiębiorczości.
Zresztą, czyż może być większy honor niż mieć swój udział w odkrywaniu i budowaniu kariery wybitnego artysty?

MAGDALENA KĄKOLEWSKA jest koordynatorem artystycznym projektu Artystyczna Podróż Hestii. Autorka warszawskiej wystawy „Pokuszenia” promującej laureatów edycji APH 2012/13 i krakowskiej wystawy finalistów APH 2002–2013 „Przez Pryzmat”. Członek jury konkursu Fresh Art i Beca Grand Tour/Hiszpania. Fundatorka Fundacji Art Transfer.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]